Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Satakunnan ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Satakunnan ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Toimintakykyarviolomakkeen kehittäminen toisen asteen kuraattorin työvälineeksi

Tähkänen, Katja (2022)

 
Avaa tiedosto
tahkanen_katja.pdf (1.448Mt)
Lataukset: 


Tähkänen, Katja
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022112223481
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön taustalla ovat seuraavat yhteiskunnalliset muutokset: oppivelvollisuusiän korottaminen 1.8.2021 18 ikävuoteen sekä nuorten pääseminen Kelan ammatilliseen kuntoutukseen ilman lääkärinlausuntoa ja diagnoosia vuoden 2019 alusta lähtien. Oppivelvollisuuslain tarkoituksena on, että jokainen peruskoulun päättävä nuori suorittaa toisen asteen koulutuksen. Oppilashuollon kuraattoripalveluilla edistetään opiskelijan toimintaedellytyksiä sekä tuetaan ja ohjataan opintoihin kiinnittymisessä ja niissä edistymistä. Kuraattorit ovat yksi nuorten kanssa työskentelevä ammattiryhmä, joka ohjaa nuoria Kelan ammatillisen kuntoutuksen palveluihin. Kuraattorin tulee nuoren toimintakykyä arvioidessaan miettiä onko nuoren toimintakyky heikentynyt ja onko ammatillinen kuntoutus nuorelle kyseisellä hetkellä oikea-aikaista.

Kuntoutuksen ohjaaja AMK -opintoihini liittyvässä kuraattoriharjoittelussani ilmeni, ettei yhteistyökuntani toisen asteen kuraattoreilla ole nuoren toimintakyvyn arviointiin työvälinettä. Tässä opinnäytetyössä kehitettiin kyseisen kunnan toisen asteen kuraattoreiden työvälineeksi 16-18-vuotiaan opiskelijan kanssa käytävän keskustelun tueksi toimintakykyarviolomake. Opinnäytetyö on laadullinen kehittämistyö, jossa edetään prosessimaisesti vaihe vaiheelta edellisen vaiheen ohjatessa seuraavaa. Kehittämistyö sisältää sekä opinnäytetyön tekijän itsenäistä että kuraattoreita osallistavaa työtä. Toisen asteen kuraattoreiden ammattitaito ja kokemus opiskelijoiden opintoihin vaikuttavasta toimintakyvystä ohjaa kehittämistoimintaa. Opinnäytetyössä etsitään vastausta millainen toimintakykyarviolomake kehitetään 16-18-vuotiaan opiskelijan kanssa käytävän keskustelun tueksi.

Yhteisessä ideariihessä päädyttiin kuraattoreiden kanssa kehittämään ICF-pohjainen toimintakykyarviolomake sen toimintakyvyn laajan kuvauksen; terveydentilan, yksilön ja ympäristön yhteisvaikutuksen perusteella. ICF on Maailman terveysjärjestö WHO:n hyväksymä toimintakyvyn, toimintarajoitteiden ja terveyden luokitus. Toimintakykyarviolomakkeeseen on sisällytetty kaikki kuraattoreiden ideariihessä esiin tulleet ICF-kuvauskohteet. Kuhunkin kuvauskohteeseen liittyy lomakkeella yksi kysymys ja kysymykset on luokiteltu ICF-luokituksen otsikoiden mukaisesti. Lomake on kuraattoreiden toiveiden mukaisesti tarkoitettu käytettäväksi opiskelijan kanssa käytävien keskusteluiden tukena. Lomakkeen kysymykset ovat viitteellisiä ja antavat rungon keskustelulle. Lomakkeen lopussa on yhteenveto opiskelijan toimintakyvystä, johon kuraattori voi yhdessä opiskelijan kanssa kirjata toimintakykyä edistävät ja estävät asiat sekä tavoitteet toimintakyvyn edistämiseen.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste