Työkokemukseni operaattoripuolen viankorjauksessa
Rajala, Aaron (2022)
Rajala, Aaron
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022112423922
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022112423922
Tiivistelmä
Tämä on päiväkirjatyyppinen opinnäytetyö, jossa seurataan työkokemusta ja päivittäisiä askareita, pääasiassa viankorjauksen työtehtävissä. Opinnäytetyö sisältää pohjimmillaan kuvauksen omasta lähtötilanteesta, päiväkirjaosuuden 9 työviikon ajalta (9.5.2022 – 29.7.2022) sekä lopussa vielä oma pohdintaosuus, jossa tutkitaan ammatillista kehitystä lähtötilanteeseen verrattuna.
Ammatillisen kehittymisen tavoitteina tähän työhön oli valittuna viankorjaus- ja ongelmanratkaisutaitojen kehittäminen, asiakaspalveluun liittyvien taitojen harjoittaminen ja kehittäminen, laitehallinta ja sen kehittäminen, sekä kommunikointi työssä ja työpaikalla yleisesti. Näitä aiheita pidettiin tärkeinä ja tarpeellisina kehittämiskohteina ammatillisen yleisosaamisen ja lähtötilanteen takia, koska tekijä oli suhteellisen kokematon kyseisissä taidoissa.
Työpaikkana toimii suuri kansainvälinen ICT-yritys, joka palvelee sekä yksityisasiakkaita että yrityksiä. Yritys tarjoaa nettiyhteyksiä, puhelinliittymiä, viihdettä sekä IT-laitteita, kuten tietokoneita ja matkapuhelimia. Yritys toimii Suomessa, Ruotsissa, Norjassa sekä monessa muussa maassa ja tekee yhteistyötä siis kansainvälisesti.
Työ on ICT-alan viankorjaustiimissä toimiminen, ja työtehtäviin kuuluu pääasiassa asiakas- sekä vikapalvelussa työskentely, joka sisältää muun muassa verkko- ja laitevikojen ratkomista, erilaisten vikatikettien tekoa, sekä asiakkaiden ajan tasalla pitoa heidän tiketteihinsä liittyen. Työssä vastataan sähköpostiviestein sekä puhelimitse tuleviin operaattoriasiakkaiden (B2O) yhteydenottoihin, jotka voivat tulla sekä Suomesta että kansainvälisesti ympäri maailmaa. Vikailmoituksia ratkotaan yhdessä tiimini sekä läheisten sidosryhmien kanssa. Seurantajakson aikana tuli tutustuttua myös hieman verkonreititystiimin työtehtäviin, kun heitä tuli autettua suurien työmäärien kanssa poikkeuksellisesti.
Näiden kaikkien seurattujen ja dokumentoitujen viikkojen pohjalta lopussa todetaan, että suurimpana huomiona tuli ammatillinen kehittyminen asiakaspalvelussa sekä viankorjauksen työtehtävissä. Myös tämä päiväkirjatyylinen opinnäytetyö todettiin olleen toimiva ja hyvä tapa seurata kehitystä. Tällä seurantajaksolla tuli opittua todella paljon uutta ja saatua myös hyvä käsitys kyseisestä työtehtävästä ja siitä, mitä kaikkea se pitää sisällään.
Ammatillisen kehittymisen tavoitteina tähän työhön oli valittuna viankorjaus- ja ongelmanratkaisutaitojen kehittäminen, asiakaspalveluun liittyvien taitojen harjoittaminen ja kehittäminen, laitehallinta ja sen kehittäminen, sekä kommunikointi työssä ja työpaikalla yleisesti. Näitä aiheita pidettiin tärkeinä ja tarpeellisina kehittämiskohteina ammatillisen yleisosaamisen ja lähtötilanteen takia, koska tekijä oli suhteellisen kokematon kyseisissä taidoissa.
Työpaikkana toimii suuri kansainvälinen ICT-yritys, joka palvelee sekä yksityisasiakkaita että yrityksiä. Yritys tarjoaa nettiyhteyksiä, puhelinliittymiä, viihdettä sekä IT-laitteita, kuten tietokoneita ja matkapuhelimia. Yritys toimii Suomessa, Ruotsissa, Norjassa sekä monessa muussa maassa ja tekee yhteistyötä siis kansainvälisesti.
Työ on ICT-alan viankorjaustiimissä toimiminen, ja työtehtäviin kuuluu pääasiassa asiakas- sekä vikapalvelussa työskentely, joka sisältää muun muassa verkko- ja laitevikojen ratkomista, erilaisten vikatikettien tekoa, sekä asiakkaiden ajan tasalla pitoa heidän tiketteihinsä liittyen. Työssä vastataan sähköpostiviestein sekä puhelimitse tuleviin operaattoriasiakkaiden (B2O) yhteydenottoihin, jotka voivat tulla sekä Suomesta että kansainvälisesti ympäri maailmaa. Vikailmoituksia ratkotaan yhdessä tiimini sekä läheisten sidosryhmien kanssa. Seurantajakson aikana tuli tutustuttua myös hieman verkonreititystiimin työtehtäviin, kun heitä tuli autettua suurien työmäärien kanssa poikkeuksellisesti.
Näiden kaikkien seurattujen ja dokumentoitujen viikkojen pohjalta lopussa todetaan, että suurimpana huomiona tuli ammatillinen kehittyminen asiakaspalvelussa sekä viankorjauksen työtehtävissä. Myös tämä päiväkirjatyylinen opinnäytetyö todettiin olleen toimiva ja hyvä tapa seurata kehitystä. Tällä seurantajaksolla tuli opittua todella paljon uutta ja saatua myös hyvä käsitys kyseisestä työtehtävästä ja siitä, mitä kaikkea se pitää sisällään.