Verkkokaupan käytettävyyden analysointi
Janneh, Fansu (2022)
Janneh, Fansu
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022112624258
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022112624258
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsitteli verkkokauppojen käytettävyyttä ja sen analysoimisen tarpeellisuutta verkkokauppojen yleisvaltaisen menestymisen varmistamiseksi. Opinnäytetyössä tutkittiin käytettävyysratkaisuja, joilla voi olla positiivinen vaikutus verkkokaupan asiakaskunnan sekä liikevaihtotuloksen kasvattamiseksi.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli parantaa verkkokaupan ulkoasu- ja verkkokehitysprojekteja antamalla verkkosivujen suunnittelijoille lisätietoa verkkokaupoille merkittävistä käytettävyysratkaisuista. Lisäksi tarkoituksena oli kasvattaa toimeksiantajan asiakaskunnan tietoisuutta käytettävyyden merkitsevyydestä sekä tarjota heille ohjeistuista käytettävyysongelmien välttämiseksi.
Työssä tarkasteltiin tutkimustuloksia verkkokaupan käytettävyydelle ominaisista ilmiöistä yleisellä tasolla sekä toimeksiantajan asiakaskunnalle olennaisella tasolla. Siinä perusteltiin mitä seuraamuksia käytettävyyden laiminlyöminen voi luoda verkkokaupan menestymiselle sekä käytiin läpi, kuinka käytettävyyden analysoimisella voidaan välttää mahdollisia riskitilanteita.
Työn lopputuotoksena syntyi monipuolisesti hyödynnettävää tietoa käytettävyyden erilaisista parannuskeinoista sekä verkkokauppiaille että verkkokauppapalveluntarjoajille. Opinnäytetyöprosessissa havaittiin, kuinka tärkeää käytettävyyden suunnittelu on asiakaskunnan kasvattamisessa sekä kuinka kokonaisvaltaisesti hyvin luotu käytettävyys vaikuttaa kauppiaiden sekä asiakkaiden tyytyväisyyteen.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli parantaa verkkokaupan ulkoasu- ja verkkokehitysprojekteja antamalla verkkosivujen suunnittelijoille lisätietoa verkkokaupoille merkittävistä käytettävyysratkaisuista. Lisäksi tarkoituksena oli kasvattaa toimeksiantajan asiakaskunnan tietoisuutta käytettävyyden merkitsevyydestä sekä tarjota heille ohjeistuista käytettävyysongelmien välttämiseksi.
Työssä tarkasteltiin tutkimustuloksia verkkokaupan käytettävyydelle ominaisista ilmiöistä yleisellä tasolla sekä toimeksiantajan asiakaskunnalle olennaisella tasolla. Siinä perusteltiin mitä seuraamuksia käytettävyyden laiminlyöminen voi luoda verkkokaupan menestymiselle sekä käytiin läpi, kuinka käytettävyyden analysoimisella voidaan välttää mahdollisia riskitilanteita.
Työn lopputuotoksena syntyi monipuolisesti hyödynnettävää tietoa käytettävyyden erilaisista parannuskeinoista sekä verkkokauppiaille että verkkokauppapalveluntarjoajille. Opinnäytetyöprosessissa havaittiin, kuinka tärkeää käytettävyyden suunnittelu on asiakaskunnan kasvattamisessa sekä kuinka kokonaisvaltaisesti hyvin luotu käytettävyys vaikuttaa kauppiaiden sekä asiakkaiden tyytyväisyyteen.