Asesuunnittelu FPS-peleissä : kuinka luoda ikoninen pelihaulikko; analyysi ja vertailu
Salmi, Eero (2022)
Salmi, Eero
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022112824512
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022112824512
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä selvitettiin videopelien FPS-genren asesuunnittelun perusteita. Tarkoituksena oli saada tietoon, mitkä ominaisuudet tekevät räiskintäpelien aseista miellyttäviä käyttää ja kuinka niitä voidaan käyttää parempien peliaseiden luomiseen. Aiheeksi rajautui haulikko peliaseena, ja sitä analysoitiin tarkemmin asiantuntijatiedolla ja yleisökyselyn avulla. Keskeisiä kysymyksiä tutkimuksessa olivat: miksi tietyt pelihaulikot muistetaan, mikä erottaa hyvän ja huonon haulikon ja mitkä ominaisuudet erityisesti vetoavat pelaajiin?
Opinnäytetyötä tehdessä saatiin selville, että erinomainen peliase koostuu kolmesta olennaisesta ominaisuudesta. Nämä ominaisuudet ovat aseen hyödyllisyys ja käyttömahdollisuudet, aseen estetiikka ja tuntuma sekä ympäristön ja vihollisten reaktiot ampumiseen. Opinnäytetyön myöhemmissä kappaleissa syvennyttiin tarkemmin näihin ominaisuuksiin ja siihen, mitä niiden toteuttaminen vaatii. Lisäksi saatiin selville, mitkä aseominaisuudet vetosivat eniten pelaajiin.
Lopputuloksena opinnäytetyössä saatiin selville peliaseiden olennaisia ominaisuuksia sekä niiden kehittämistarpeita. Pureutuminen sekä peliasiantuntijoiden uutisartikkeleihin että opinnäytetyötä varten tuotettuun kyselyyn antoi paljon esimerkkejä hyvistä ja huonoista pelihaulikoista ja pelaajien suosimista aseominaisuuksista. Tehokkaat ja audiovisuaalisesti miellyttävät aseet jäivät pelaajien mieleen parhaiten ja toimivat edelleen esimerkkeinä tuleville pelikehittäjille.
Opinnäytetyötä tehdessä saatiin selville, että erinomainen peliase koostuu kolmesta olennaisesta ominaisuudesta. Nämä ominaisuudet ovat aseen hyödyllisyys ja käyttömahdollisuudet, aseen estetiikka ja tuntuma sekä ympäristön ja vihollisten reaktiot ampumiseen. Opinnäytetyön myöhemmissä kappaleissa syvennyttiin tarkemmin näihin ominaisuuksiin ja siihen, mitä niiden toteuttaminen vaatii. Lisäksi saatiin selville, mitkä aseominaisuudet vetosivat eniten pelaajiin.
Lopputuloksena opinnäytetyössä saatiin selville peliaseiden olennaisia ominaisuuksia sekä niiden kehittämistarpeita. Pureutuminen sekä peliasiantuntijoiden uutisartikkeleihin että opinnäytetyötä varten tuotettuun kyselyyn antoi paljon esimerkkejä hyvistä ja huonoista pelihaulikoista ja pelaajien suosimista aseominaisuuksista. Tehokkaat ja audiovisuaalisesti miellyttävät aseet jäivät pelaajien mieleen parhaiten ja toimivat edelleen esimerkkeinä tuleville pelikehittäjille.