Koulujenvälisten liikuntakilpailujen muuttaminen liikuntatapahtumiksi alakouluissa Ylöjärvellä
Pukkila, Henna (2022)
Pukkila, Henna
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022112824645
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022112824645
Tiivistelmä
Kehittämistyön tavoitteena oli tutkia, miten koulujenvälisiä liikuntakilpailuja tulee kehittää Ylöjärvellä, jotta ne osallistavat muitakin kuin jo valmiiksi liikunnallisia lapsia. Tämän lisäksi tavoitteena oli kehittää toimeksiantajalle toimintaperiaatteet siitä, miten ja millaisia kilpailuja tulee järjestää, jotta oppilaat saadaan osallistumaan mukaan toimintaan eli selvittää mikä heitä innostaa ja mikä tuo onnistumisen kokemuksia. Tutkimuksessa keskityttiin ainoastaan Ylöjärven alakoulujen liikuntakilpailujen kehittämiseen.
Opinnäytetyö suoritettiin asiakasymmärrykseen pohjautuvana kehittämistyönä palvelumuotoiluprosessia mukaillen. Kehittämistyössä käytetty aineisto hankittiin Ylöjärven alakoulujen opettajilta sekä 2- ja 5-luokan oppilailta. Opettajien aineisto hankittiin ryhmäteemahaastattelun avulla. Oppilaiden aineistonhankinnassa käytettiin visuaalisia menetelmiä: 2-luokan oppilaiden aineistonhankinnassa menetelmänä käytettiin piirustusten havainnointia ja 5-luokan oppilaiden aineistonhankinnassa eläytymismenetelmää. Aineistonhankinta suoritettiin huhti-toukokuussa 2022.
Tutkimuksesta saatujen tulosten perusteella liikunnallisen koulujenvälisen toiminnan järjestäminen koettiin tärkeäksi, mutta koulujenvälisistä kilpailuista nykyisellään tulisi luopua. Tutkimuksessa nousi esiin, että koulujenvälisten kilpailujen sijaan tulevaisuudessa tulisi järjestää kaikille avoimia liikuntatapahtumia tai teemapäiviä, jotka ovat kuitenkin kohdennettuja tietylle luokka-asteelle. Toimintaa tulisi järjestää kaikille 1.–6. luokka-asteille tasapuolisesti. Kaupungin roolia toiminnan järjestämisessä pidettiin merkittävänä.
Tärkeäksi koettiin, että toimintaan osallistuminen ei saa vaatia ennakko-osaamista. Ilmapiiri liikuntatapahtumissa tai teemapäivissä tulisi olla positiivinen ja kannustava, jolloin jokaisella osallistuvalla oppilaalla olisi turvallinen olo osallistua toimintaan ja yrittää ilman pelkoa epäonnistumisesta. Toiminta tulisi olla vapaaehtoista, monipuolista, yhteisöllistä ja ennen kaikkea hauskanpitoa kavereiden kanssa. On erityisen tärkeää, että toiminta mahdollistaisi onnistumisen kokemuksia oppilaille. Kilpailun koettiin olevan osa koululiikuntaa myös tulevaisuudessa, mutta se ei saa olla järjestettävän toiminnan ydin.
Kehittämistyön avulla saatujen tulosten perusteella koulujenvälisiä liikuntakilpailuja lähdettiin Ylöjärvellä kehittämään ja koulujenvälisten liikuntakilpailujen sijaan tulevaisuudessa järjestetään kaikille avoimia liikuntatapahtumia. Tutkimuksesta saatujen tulosten ja perusopetuksen opetussuunnitelman mukaisten kohderyhmälle luomien tavoitteiden pohjalta luotiin uudistettujen liikuntatapahtumien lukuvuosikello, jonka mukaisesti lukuvuoden aikana järjestetään 1lk oppilaille liikuntarieha, 2lk oppilaille palloilutapahtuma, 3lk oppilaille hiihtotapahtuma, 4lk oppilaille luistelutapahtuma, 5lk oppilaille uintitapahtuma ja 6lk oppilaille liikuntapäivä. Uuden tapahtumamallin mukaisia liikuntatapahtumia kokeillaan Ylöjärvellä lukuvuoden 2022–2023 välisen ajan ja lukuvuoden päätyttyä toiminnan jatkuvuutta arvioidaan uudelleen.
Opinnäytetyö suoritettiin asiakasymmärrykseen pohjautuvana kehittämistyönä palvelumuotoiluprosessia mukaillen. Kehittämistyössä käytetty aineisto hankittiin Ylöjärven alakoulujen opettajilta sekä 2- ja 5-luokan oppilailta. Opettajien aineisto hankittiin ryhmäteemahaastattelun avulla. Oppilaiden aineistonhankinnassa käytettiin visuaalisia menetelmiä: 2-luokan oppilaiden aineistonhankinnassa menetelmänä käytettiin piirustusten havainnointia ja 5-luokan oppilaiden aineistonhankinnassa eläytymismenetelmää. Aineistonhankinta suoritettiin huhti-toukokuussa 2022.
Tutkimuksesta saatujen tulosten perusteella liikunnallisen koulujenvälisen toiminnan järjestäminen koettiin tärkeäksi, mutta koulujenvälisistä kilpailuista nykyisellään tulisi luopua. Tutkimuksessa nousi esiin, että koulujenvälisten kilpailujen sijaan tulevaisuudessa tulisi järjestää kaikille avoimia liikuntatapahtumia tai teemapäiviä, jotka ovat kuitenkin kohdennettuja tietylle luokka-asteelle. Toimintaa tulisi järjestää kaikille 1.–6. luokka-asteille tasapuolisesti. Kaupungin roolia toiminnan järjestämisessä pidettiin merkittävänä.
Tärkeäksi koettiin, että toimintaan osallistuminen ei saa vaatia ennakko-osaamista. Ilmapiiri liikuntatapahtumissa tai teemapäivissä tulisi olla positiivinen ja kannustava, jolloin jokaisella osallistuvalla oppilaalla olisi turvallinen olo osallistua toimintaan ja yrittää ilman pelkoa epäonnistumisesta. Toiminta tulisi olla vapaaehtoista, monipuolista, yhteisöllistä ja ennen kaikkea hauskanpitoa kavereiden kanssa. On erityisen tärkeää, että toiminta mahdollistaisi onnistumisen kokemuksia oppilaille. Kilpailun koettiin olevan osa koululiikuntaa myös tulevaisuudessa, mutta se ei saa olla järjestettävän toiminnan ydin.
Kehittämistyön avulla saatujen tulosten perusteella koulujenvälisiä liikuntakilpailuja lähdettiin Ylöjärvellä kehittämään ja koulujenvälisten liikuntakilpailujen sijaan tulevaisuudessa järjestetään kaikille avoimia liikuntatapahtumia. Tutkimuksesta saatujen tulosten ja perusopetuksen opetussuunnitelman mukaisten kohderyhmälle luomien tavoitteiden pohjalta luotiin uudistettujen liikuntatapahtumien lukuvuosikello, jonka mukaisesti lukuvuoden aikana järjestetään 1lk oppilaille liikuntarieha, 2lk oppilaille palloilutapahtuma, 3lk oppilaille hiihtotapahtuma, 4lk oppilaille luistelutapahtuma, 5lk oppilaille uintitapahtuma ja 6lk oppilaille liikuntapäivä. Uuden tapahtumamallin mukaisia liikuntatapahtumia kokeillaan Ylöjärvellä lukuvuoden 2022–2023 välisen ajan ja lukuvuoden päätyttyä toiminnan jatkuvuutta arvioidaan uudelleen.