Somemarkkinoinnin hyödyt ja haasteet kauneusalalla
Aho, Aleksi (2022)
Aho, Aleksi
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022112924976
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022112924976
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee sosiaalisen median kautta tapahtuvaa markkinointia kauneusalla. Työssä tarkastellaan somemarkkinointia kauneusalan yrittäjän näkökulmasta. Tavoitteena on avata kauneusalla tapahtuvan somemarkkinoinnin prosessia, sekä sen toiminnallista arkea.
Kauneusala on suuri, arviolta 511 miljardin dollarin arvoinen ja alan arvioidaan kasvavan yli 716 miljardin kokoiseksi vuoteen 2025 mennessä.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisin menetelmin haastattelemalla kahta kauneusalan yrittäjää. Näin pyrittiin selvittämään itse somemarkkinointia, siinä käytettäviä työkaluja, sekä sen kautta saatuja hyötyjä, että sen haasteita.
Haastatteluissa selvisi Instagramin keskeinen rooli alustana, sekä vaikuttajayhteistöiden merkitys nykyisessä sosiaalisen median kautta tapahtuvassa markkinoinnissa.
Arki somemarkkinoinnissa paljastui sisällöntuottamiseksi, kiireiden kanssa taistelemiseksi, uusien markkinointialustojen kokeiluksi, sekä asiakaspalvelukykyjen testaamiseksi.
Somemarkkinointi on suuremmassa asemassa, kuin koskaan ennen. Vuonna 2020 sosiaalisen median alustoilla oli 490 miljoonaa käyttäjää ja ihmiset viettävät alustoilla tuntikausia. Jopa 80 % kuluttajista ilmoittaa sosiaalinen median vaikuttavan ostopäätöksiinsä merkittävästi. Somemarkkinoinnin kasvaessa, vaikuttajamarkkinointi rooli on kasvanut sen mukana. Lähes puolet ihmisistä kertovat luottavansa sosiaalisen median vaikuttajien suosituksiin.
Kauneusala on suuri, arviolta 511 miljardin dollarin arvoinen ja alan arvioidaan kasvavan yli 716 miljardin kokoiseksi vuoteen 2025 mennessä.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisin menetelmin haastattelemalla kahta kauneusalan yrittäjää. Näin pyrittiin selvittämään itse somemarkkinointia, siinä käytettäviä työkaluja, sekä sen kautta saatuja hyötyjä, että sen haasteita.
Haastatteluissa selvisi Instagramin keskeinen rooli alustana, sekä vaikuttajayhteistöiden merkitys nykyisessä sosiaalisen median kautta tapahtuvassa markkinoinnissa.
Arki somemarkkinoinnissa paljastui sisällöntuottamiseksi, kiireiden kanssa taistelemiseksi, uusien markkinointialustojen kokeiluksi, sekä asiakaspalvelukykyjen testaamiseksi.
Somemarkkinointi on suuremmassa asemassa, kuin koskaan ennen. Vuonna 2020 sosiaalisen median alustoilla oli 490 miljoonaa käyttäjää ja ihmiset viettävät alustoilla tuntikausia. Jopa 80 % kuluttajista ilmoittaa sosiaalinen median vaikuttavan ostopäätöksiinsä merkittävästi. Somemarkkinoinnin kasvaessa, vaikuttajamarkkinointi rooli on kasvanut sen mukana. Lähes puolet ihmisistä kertovat luottavansa sosiaalisen median vaikuttajien suosituksiin.