Digitaalisten palveluiden kehittäminen : Case Suur-Savon Sähkö Oy
Pekurinen, Anu (2014)
Pekurinen, Anu
Mikkelin ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014060311476
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014060311476
Tiivistelmä
Suur-Savon Sähkö on Järvi-Suomen alueella toimiva energiakonserni, joka huolehtii energian hankinnasta, tuotannosta ja jakelusta. Se tarjoaa asiakkailleen verkossa useita erilaisia toimintaansa liittyviä digitaalisia palveluita. Suur-Savon Sähkössä oli kuitenkin havaittu tarve määritellä tarkemmin digitaalisten palveluiden kokonaisuus ja tavoitteet, palveluiden kehittämisen suuntaviivat sekä tarkemmat konkreettiset suunnitelmat tavoitteiden toteuttamiselle.
Tämän työn tavoite oli selvittää digitaalisten palveluiden kehittämisen edellytykset ja määritellä periaatteet, joilla digitaalisten palveluiden kehittämistä tehdään Suur-Savon Sähkössä. Näkökulma on asiakaslähtöisyys ja asiakaskokemus. Välineenä näiden yhdistämiseen käytettiin digitaalisten palveluiden strategiaa, joka tehtiin osana työtä. Käytetyt tutkimusmenetelmät ovat empiirisen tutkimuksen menetelmiä kuten haastatteluja, havainnointia ja aihepiiriin kuuluvien julkaisujen, tutkimusten sekä yrityksen omien materiaalien ja resurssien hyödyntäminen analysoinneissa.
Tuloksena muodostettiin yrityksen digitaalisten palveluiden nykytilan kuvauksena palvelukartta ja työvälineiksi palveluiden ylläpitoon ja kehittämiseen jatkossa palvelusalkku ja palvelukuvausmalli. Lisäksi tehtiin digitaalisten palveluiden strategia tavoitteineen ja mittareineen sekä osana sitä suunniteltiin kehittämisen organisoinnin malli yritykselle. Saavutetuista tuloksista oli hyötynä yritykselle yhteiset palveluiden kehittämisen periaatteet ja konkreettiset apuvälineet ylläpitoon ja kehittämiseen. Kehittämisen organisointimallia voidaan myös käyttää kaikkeen kehittämiseen organisaatiossa. Digitaalisten palveluiden strategia helpottaa jatkossa palveluiden kehittämisen suunnittelua ja toteutusta huomioiden yrityksen liiketoimintastrategian sekä asiakasnäkökulman.
Tämän työn tavoite oli selvittää digitaalisten palveluiden kehittämisen edellytykset ja määritellä periaatteet, joilla digitaalisten palveluiden kehittämistä tehdään Suur-Savon Sähkössä. Näkökulma on asiakaslähtöisyys ja asiakaskokemus. Välineenä näiden yhdistämiseen käytettiin digitaalisten palveluiden strategiaa, joka tehtiin osana työtä. Käytetyt tutkimusmenetelmät ovat empiirisen tutkimuksen menetelmiä kuten haastatteluja, havainnointia ja aihepiiriin kuuluvien julkaisujen, tutkimusten sekä yrityksen omien materiaalien ja resurssien hyödyntäminen analysoinneissa.
Tuloksena muodostettiin yrityksen digitaalisten palveluiden nykytilan kuvauksena palvelukartta ja työvälineiksi palveluiden ylläpitoon ja kehittämiseen jatkossa palvelusalkku ja palvelukuvausmalli. Lisäksi tehtiin digitaalisten palveluiden strategia tavoitteineen ja mittareineen sekä osana sitä suunniteltiin kehittämisen organisoinnin malli yritykselle. Saavutetuista tuloksista oli hyötynä yritykselle yhteiset palveluiden kehittämisen periaatteet ja konkreettiset apuvälineet ylläpitoon ja kehittämiseen. Kehittämisen organisointimallia voidaan myös käyttää kaikkeen kehittämiseen organisaatiossa. Digitaalisten palveluiden strategia helpottaa jatkossa palveluiden kehittämisen suunnittelua ja toteutusta huomioiden yrityksen liiketoimintastrategian sekä asiakasnäkökulman.