Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Savonia-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Savonia-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

"Miten se opinnollistaminen aloitetaan?" : opinnollistamisen käynnistäminen Tuumasta toimeen - hankkeessa

Heikkinen, Anne; Korpihalla, Aija (2022)

 
Avaa tiedosto
Heikkinen_Korpihalla.pdf (349.5Kt)
Lataukset: 


Heikkinen, Anne
Korpihalla, Aija
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022113025295
Tiivistelmä
Opinnäytetyö toteutettiin kehittämistyönä, jossa tuloksena on opinnollistamisen käynnistämiseen tarkoitetun järjestelmän käyttöönottaminen. Toimeksiantajana oli Tuumasta toimeen – hanke Kaavilla. Kehittämiskohteena oli hankkeen yhtenä osa-alueena oleva opinnollistaminen, jota ei ollut aloitettu. Opinnollistamisella tarkoitetaan aiemmin hankittua tai työpajalla hankittavan osaamisen tunnistamista ja tunnustamista. Osaamista verrataan ammatillisen tutkinnon perusteisiin ja dokumentoidaan osaaminen. Koska Kaavin työpajan toimintoja ei ole aiemmin tunnistettu, kehittämistyön tavoitteena oli löytää menetelmä, jonka avulla Tuumasta toimeen – hanke voi lähteä toteuttamaan työpajatoiminnan opinnollistamista. Kehittämistyön tarkoituksena oli löytää sellainen ratkaisu, joka voidaan viedä käytäntöön pysyvästi ja on helposti käyttöön otettavissa.

Opinnäytetyön tekemisessä hyödynnettiin systeemistä innovaatiomallia, joka perustuu selkeään tarpeeseen ja toiminta on avointa yhteistyötä. Prosessissa huomioidaan kaikkien mukana olevien toimijoiden näkökulmat ja tarpeet. Systeemisessä innovaatiomallissa on mahdollista hyödyntää jo olemassa olevia ratkaisuja ja toimintamenetelmiä, jolloin tulokset ovat saatavissa nopeasti. Toimeksiantajan pyynnössä ilmaistiin tarve aloittaa opinnollistaminen hankkeen aikana. Työn edetessä toimeksiantajalle kerrottiin vaihtoehtoina tuottaa oma menetelmä, tehdä yhteistyötä jonkin oppilaitoksen kanssa tai ottaa käyttöön valmis järjestelmä. Menetelmä valittiin käytettävissä olevien resurssien ja kustannusvertailun perusteella. Kaavin kunnalle, työpajalle ja valmentautujalle osaamisen näkyväksi tuominen katsottiin tukevan opintoihin ja työelämään siirtymistä. Menetelmän valinnassa huomioitiin vastaavuus toimeksiannon toteutumiseen.
Kehittämistyön tuloksena hankkeessa otettiin käyttöön PAIKKOjärjestelmä, jonka avulla opinnollistaminen voidaan aloittaa Kaavin työpajalla. PAIKKOjärjestelmä on osaamisen tunnistamiseen kehitetty palvelukokonaisuus, joka perustuu valtakunnallisiin tutkintojen perusteisiin. Kehittämistyön konkreettinen hyöty toimeksiantajalle on ajan ja resurssien hallinta, järjestelmän helppokäyttöisyys sekä taloudellisten kustannusten säästäminen opinnollistamisen aloittamisessa ja sen jatkokehittelyssä.
 
The thesis was carried out as a development work, the result of which is the implementation of the system intended for starting the accreditation of learning. The client was the Tuumasta toimeen - project in Kaavi. The development target was accreditation of learning, which was one of the areas of the project and was not started yet. Accreditation refers identification and recognition of competence previously acquired or acquired through a workshop. Competence is compared with the basics of a vocational qualification and competence is documented. Since the functions of Kaavi's workshop have not been previously identified, the aim of the development work was to find a method by which Tuumasta toimeen –project can start implementing the accreditation of workshop activities. The purpose of the development work was to find a solution that can be put into practice permanently and can be easily implemented.

In the preparation of the thesis, a systemic innovation model was utilized, which is based on a clear need and the activities are open cooperation. The perspectives and needs of all actors involved are taken into account in the process. In a systemic innovation model, it is possible to utilize already existing solutions and operating methods, which means that the results are available quickly. The client's request expressed the need to start accreditation during the project. As the work progressed, the client was told the options to produce their own method, collaborate with an educational institution or implement a ready-made system. The method was chosen based on the available resources and cost comparison. For the municipality, workshop and coach of Kaavi, making competence visible was considered to support the transition to studies and working life. In choosing the method, the correspondence to the execution of the assignment was taken into account.

As a result of the development work, the project introduced the PAIKKOsystem, which allows accreditation of learning to begin at the Kaavi workshop. The PAIKKOsystem is a service package developed for the recognition of competence, which is based on the national criteria for degrees. The concrete benefits of the development work for the client are the management of time and resources, the ease of use of the system and the saving of financial costs in starting the accreditation of learning and its further development.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste