Kassakirjanpidon prosessien kehittäminen
Asikainen, Aku (2022)
Asikainen, Aku
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022113025337
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022113025337
Tiivistelmä
Digitaalinen taloushallinto on yleistynyt ja yritykset pyrkivät kehittämään prosessejaan hyödyntämällä digitaalisuuden tuomia mahdollisuuksia, kuten ohjelmistorobotiikkaa ja tekoälyä, mutta tärkeää prosessien kehittämisessä on yhä kuitenkin se, että ne ovat tehokkaita sekä yksinkertaisia.
Tässä opinnäytetyössä oli tarkoituksena perehtyä toimeksiantaja Yritys X:n tytäryhtiö Yritys Y:n kassakirjanpidon prosesseihin ja pyrkiä löytämään niistä kehityskohteita. Kehittämistyön menetelminä hyödynnettiin havainnointia ja prosessikuvausta ja niiden avulla löydetyistä kehityskohteista pyrittiin poistamaan Lean-ajattelun mukaista hukkaa. Lean-ajattelun mukaan hukka on tekemistä, joka ei tuota arvoa asiakkaalle.
Lean-ajattelun tavoitteena on, että työ etenee virraten, eli sujuvasti. Poistamalla hukkaa prosessin virtaus paranee. Kassakirjanpidon prosesseista löytyi useita parannettavia kohteita, joista pyrittiin poistamaan hukkaa. Keinot, joilla hukkaa pyrittiin poistamaan nykyisistä prosesseista, oli esimerkiksi tekoälyn hyödyntäminen suuremmassa määrin kassakirjanpidon prosesseissa, sekä turhien työvaiheiden eliminoiminen muuttamalla tapaa, jolla prosessi tehdään.
Opinnäytetyössä luotuja kehitysehdotuksia ei ole vielä otettu käyttöön Yritys X:ssä, joten tuloksia kehitysehdotusten tehokkuudesta ei ole. Tarkoituksena oli ainoastaan nostaa esille parannettavaa nykyisistä prosesseista, jotta tulevaisuudessa näihin löydettyihin Lean-ajattelun mukaisiin hukkiin voidaan puuttua.
Tässä opinnäytetyössä oli tarkoituksena perehtyä toimeksiantaja Yritys X:n tytäryhtiö Yritys Y:n kassakirjanpidon prosesseihin ja pyrkiä löytämään niistä kehityskohteita. Kehittämistyön menetelminä hyödynnettiin havainnointia ja prosessikuvausta ja niiden avulla löydetyistä kehityskohteista pyrittiin poistamaan Lean-ajattelun mukaista hukkaa. Lean-ajattelun mukaan hukka on tekemistä, joka ei tuota arvoa asiakkaalle.
Lean-ajattelun tavoitteena on, että työ etenee virraten, eli sujuvasti. Poistamalla hukkaa prosessin virtaus paranee. Kassakirjanpidon prosesseista löytyi useita parannettavia kohteita, joista pyrittiin poistamaan hukkaa. Keinot, joilla hukkaa pyrittiin poistamaan nykyisistä prosesseista, oli esimerkiksi tekoälyn hyödyntäminen suuremmassa määrin kassakirjanpidon prosesseissa, sekä turhien työvaiheiden eliminoiminen muuttamalla tapaa, jolla prosessi tehdään.
Opinnäytetyössä luotuja kehitysehdotuksia ei ole vielä otettu käyttöön Yritys X:ssä, joten tuloksia kehitysehdotusten tehokkuudesta ei ole. Tarkoituksena oli ainoastaan nostaa esille parannettavaa nykyisistä prosesseista, jotta tulevaisuudessa näihin löydettyihin Lean-ajattelun mukaisiin hukkiin voidaan puuttua.