Kajaanin kaupungin matkailututkimus
Määttä, Essi (2022)
Määttä, Essi
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022120125660
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022120125660
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, millaisia mielikuvia Kajaanissa vierailleilla suomalaisilla matkailijoilla on muodostunut kaupungista. Lisäksi selvitettiin mitä tapahtumia, nähtävyyksiä sekä elämyksiä matkailijat pääsääntöisesti kokevat Kajaanissa vieraillessa. Näiden asioiden lisäksi haluttiin saada selville, mistä matkailijat ovat saaneet tietoa Kajaaniin liittyen, ja mistä he haluavat sitä jatkossa mieluiten saada. Työn toimeksiantajana toimi Kajaanin kaupunki. Tavoitteena oli saada kehitysehdotuksia toimeksiantajalle matkailuun ja sen markkinointiin liittyen.
Työssä käytettiin sekä laadullista että määrällistä tutkimusta. Laadullista tutkimusta käytettiin esitutkimuksena, jotta tutkittua aihetta voitiin ymmärtää paremmin. Tutkimus toteutettiin teemahaastatteluina kahdelle Kajaanin kaupungin markkinoinnissa työskentelevälle henkilölle. Haastatteluiden avulla saatiin käsitys siitä, millaisia mielikuvia Kajaanista halutaan luoda matkailijoille. Samalla selvisi, millaisia kanavia ja keinoja kaupunki käyttää matkailijoille suunnatussa markkinoinnissa.
Esitutkimuksesta saatuja tietoja hyödynnettiin määrällisessä tutkimuksessa, joka toteutettiin kyselylomakkeena. Kysely luotiin Webropol-kysely- ja raportointityökalun avulla, ja se oli avoinna kesällä 2022. Kyselyä jaettiin Kajaanin kaupungin eri kanavissa sekä Facebookin kotimaanmatkailuun keskittyneessä ryhmässä.
Kyselyyn vastasi yhteensä 117 Kajaanissa vieraillutta matkailijaa. Suurin osa kyselyyn vastanneista olivat 30–59-vuotiaita naisia. Kyselyn tuloksista selvisi, että Kajaani kiinnostaa eniten matkailun näkökulmasta perheitä sekä pariskuntia. Suurin osa matkailijoista oli viipynyt Kajaanissa 1–3 vuorokautta. Matkailijoiden pääasiallinen syy matkustaa Kajaaniin oli loma/vapaa-ajan matka. Kyselyn tulosten perusteella voidaan todeta, että Kajaanissa vierailleita matkailijoita kiinnostaa kaupungissa etenkin luonto. Avoimien kysymysten vastauksissa kävi ilmi, että matkailijat kuitenkin toivoisivat kaupunkiin myös lisää palveluita. Ravintoloita ja kahviloita toivottiin lisää keskustan alueelle. Matkailijat haluaisivat, että Kajaanin kaupunkiin liittyvää tietoa olisi entistä enemmän ja helpommin löydettävissä internetistä. Sosiaalinen media ja sen tärkeys matkailijoille tietoa etsiessä ja matkaa suunnitellessa nousi vastauksissa esille.
Työssä käytettiin sekä laadullista että määrällistä tutkimusta. Laadullista tutkimusta käytettiin esitutkimuksena, jotta tutkittua aihetta voitiin ymmärtää paremmin. Tutkimus toteutettiin teemahaastatteluina kahdelle Kajaanin kaupungin markkinoinnissa työskentelevälle henkilölle. Haastatteluiden avulla saatiin käsitys siitä, millaisia mielikuvia Kajaanista halutaan luoda matkailijoille. Samalla selvisi, millaisia kanavia ja keinoja kaupunki käyttää matkailijoille suunnatussa markkinoinnissa.
Esitutkimuksesta saatuja tietoja hyödynnettiin määrällisessä tutkimuksessa, joka toteutettiin kyselylomakkeena. Kysely luotiin Webropol-kysely- ja raportointityökalun avulla, ja se oli avoinna kesällä 2022. Kyselyä jaettiin Kajaanin kaupungin eri kanavissa sekä Facebookin kotimaanmatkailuun keskittyneessä ryhmässä.
Kyselyyn vastasi yhteensä 117 Kajaanissa vieraillutta matkailijaa. Suurin osa kyselyyn vastanneista olivat 30–59-vuotiaita naisia. Kyselyn tuloksista selvisi, että Kajaani kiinnostaa eniten matkailun näkökulmasta perheitä sekä pariskuntia. Suurin osa matkailijoista oli viipynyt Kajaanissa 1–3 vuorokautta. Matkailijoiden pääasiallinen syy matkustaa Kajaaniin oli loma/vapaa-ajan matka. Kyselyn tulosten perusteella voidaan todeta, että Kajaanissa vierailleita matkailijoita kiinnostaa kaupungissa etenkin luonto. Avoimien kysymysten vastauksissa kävi ilmi, että matkailijat kuitenkin toivoisivat kaupunkiin myös lisää palveluita. Ravintoloita ja kahviloita toivottiin lisää keskustan alueelle. Matkailijat haluaisivat, että Kajaanin kaupunkiin liittyvää tietoa olisi entistä enemmän ja helpommin löydettävissä internetistä. Sosiaalinen media ja sen tärkeys matkailijoille tietoa etsiessä ja matkaa suunnitellessa nousi vastauksissa esille.