Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Vastuullisuus elintarviketeollisuuden markkinoinnissa

Nikander, Rasmus (2022)

 
Avaa tiedosto
Nikander_Rasmus.pdf (4.913Mt)
Lataukset: 


Nikander, Rasmus
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022120225740
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä selvitettiin, miten vastuullisuus näkyy elintarviketeollisuuden markkinoinnissa. Tietoperustan pohjalta tarkasteltiin kolmen elintarviketeollisuuden yrityksen markkinoinnin vastuullisuutta. Yritykset ovat Oatly, Snellman ja Valio. Vastuullisuus on tulevaisuudessa entistä tärkeämpi kilpailutekijä yrityksille ja teema pyörii vahvasti kuluttajien mielessä ostopäätöksiä tehdessä.

Opinnäytetyön tietoperusta sisältää markkinointijuridiikkaa ja vastuullisen markkinoinnin teoriaa. Markkinointijuridiikkaa käsiteltiin, jotta saataisiin selville, miten markkinointia rajoitetaan lain mukaan. Vastuullista markkinointia avattiin teorian avulla, koska se luo vahvan rungon opinnäytetyölle.

Tutkimus suoritettiin kvalitatiivisena tutkimuksena, sillä opinnäytetyössä vertaillaan ja analysoidaan yrityksien markkinoinnin vastuullisuutta suhteessa tietoperustan teoriaan.

Tutkimuksen tuloksena kapean otoksen perusteella vastuullisuus näkyy elintarviketeollisuuden markkinoinnissa, mutta vastuullisuuden vieminen käytäntöön tuottaa yrityksille haasteita. Haasteet syntyvät kuluttajien vaateesta vastuullisuuteen. Vastuullisuuden korostamisen muutos tapahtuu nopeasti, joka saattaa näkyä muun muassa viherpesuna yrityksen markkinoinnissa.

Tutkimuksesta ilmeni, että Oatlyn markkinointi on selkeästi aggressiivisempaa, kuin muilla tarkastelun alla olleilla yrityksillä. Oatlyn asema onkin mielenkiintoinen suhteessa Snellmaniin ja Valioon, sillä se yrittää horjuttaa perinteisempää ja vanhoillisempaa ruokateollisuutta ekologisempaan suuntaan. Oatlyn aggressiivinen markkinointi oli myös hyvän tavan vastaista tarkastelluissa tapauksissa.

Snellman ja Valio edustavat otosjoukon vanhempaa ja perinteisempää elintarviketeollisuutta. Vastuullisuus näkyi yrityksien markkinoinnissa, mutta myöskään tämä kaksikko ei säästynyt kriittisiltä mielipiteiltä. Valiota syytettiin muun muassa viherpesusta. Snellman taas toimii lihateollisuuden alalla, johon kohdistuu eettisiä ongelmia, mutta yritys pystyi melko hyvin markkinoinnissaan tuomaan esille koko tuotantoprosessin läpi kulkevaa vastuullisuutta.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste