Psyykkisen hyvinvoinnin vuosikello työhyvinvoinnin parantamiseksi varhaiskasvatuksessa
Haavisto, Iida; Pulkka, Essi (2022)
Haavisto, Iida
Pulkka, Essi
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022120125713
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022120125713
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tukea Rytmin varhaiskasvattajien psyykkistä työhyvinvointia. Työssä keskityttiin psyykkiseen hyvinvointiin, koska sen vaikutukset ovat kokonaisvaltaisia. Tavoitteena oli luoda psyykkistä työhyvinvointia edistävä vuosikello kyselytutkimuksen vastausten pohjalta. Vuosikellossa huomioitiin niin yksilön kuin koko työyhteisön näkökulma. Opinnäytetyö tehtiin yhteistyössä Pilke päiväkoti Rytmin kanssa. Aihe oli ajankohtainen, sillä varhaiskasvattajien työhyvinvointi on laaja-alaisessa keskustelussa tällä hetkellä esimerkiksi varhaiskasvatuksessa tapahtuneiden muutosten vuoksi.
Kyselytutkimus toteutettiin käyttäen määrällisiä ja laadullisia tutkimusmenetelmiä, minkä takia myös analysointitapoja oli monia. Tutkimustapana oli kyselytutkimus, jonka avulla saatiin ajankohtaista tietoa Rytmin kasvattajien psyykkisestä työhyvinvoinnista. Kyselytutkimuksen avulla selvitettiin muun muassa kasvattajien tuntemuksia omasta hyvinvoinnista, väsyttävistä ja kuormittavista tekijöistä sekä ehdotuksia siihen, miten psyykkistä työhyvinvointia voitaisiin parantaa. Vastausten mukaan kasvattajat kokivat tämänhetkisen työilmapiirin melko hyväksi. Epäkohtia oli kuitenkin myös havaittavissa, sillä esimerkiksi moni vastasi tuntevansa olonsa kuormittuneeksi melko usein.
Psyykkisen työhyvinvoinnin vuosikello rakennettiin kyselytutkimuksen vastausten pohjalta. Vuosikellossa sovellettiin Rauramon Työhyvinvoinnin portaita, joiden avulla myös kyselytutkimus laadittiin. Lisäksi apuna käytettiin Mankan työhyvinvointimallia. Vuosikello jaettiin kuuteen osioon, jotta kasvattajat ehtivät päiväkodin kiireisen arjen keskellä syventymään jokaiseen teemaan huolella. Kaikissa osioissa huomioitiin niin yksilön kuin koko työyhteisön näkökulma sekä käytettävyyttä helpottamaan lisättiin apukysymyksiä. Yksilön ja työyhteisön tavoitteet sekä apukysymykset kerättiin vuosikellon liitesivuille, jotta itse vuosikello pysyi selkeänä.
Kyselytutkimus toteutettiin käyttäen määrällisiä ja laadullisia tutkimusmenetelmiä, minkä takia myös analysointitapoja oli monia. Tutkimustapana oli kyselytutkimus, jonka avulla saatiin ajankohtaista tietoa Rytmin kasvattajien psyykkisestä työhyvinvoinnista. Kyselytutkimuksen avulla selvitettiin muun muassa kasvattajien tuntemuksia omasta hyvinvoinnista, väsyttävistä ja kuormittavista tekijöistä sekä ehdotuksia siihen, miten psyykkistä työhyvinvointia voitaisiin parantaa. Vastausten mukaan kasvattajat kokivat tämänhetkisen työilmapiirin melko hyväksi. Epäkohtia oli kuitenkin myös havaittavissa, sillä esimerkiksi moni vastasi tuntevansa olonsa kuormittuneeksi melko usein.
Psyykkisen työhyvinvoinnin vuosikello rakennettiin kyselytutkimuksen vastausten pohjalta. Vuosikellossa sovellettiin Rauramon Työhyvinvoinnin portaita, joiden avulla myös kyselytutkimus laadittiin. Lisäksi apuna käytettiin Mankan työhyvinvointimallia. Vuosikello jaettiin kuuteen osioon, jotta kasvattajat ehtivät päiväkodin kiireisen arjen keskellä syventymään jokaiseen teemaan huolella. Kaikissa osioissa huomioitiin niin yksilön kuin koko työyhteisön näkökulma sekä käytettävyyttä helpottamaan lisättiin apukysymyksiä. Yksilön ja työyhteisön tavoitteet sekä apukysymykset kerättiin vuosikellon liitesivuille, jotta itse vuosikello pysyi selkeänä.