Sähköajoneuvon latausjärjestelmä akustolla ja invertterillä
Ahola, Miika (2022)
Ahola, Miika
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022120225757
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022120225757
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä perehdyttiin sähköajoneuvojen latausjärjestelmän suunnitteluun ja toteutukseen, kun halutaan hyödyntää akustoa ja invertteriä. Invertterillä muutetaan akuston tasasähkö latureille sopivaksi vaihtosähköksi. Latausjärjestelmää käytetään paikoissa, joissa sähköliittymä on liian pieni, mutta halutaan silti ladata useampaa sähköajoneuvoa samanaikaisesti. Opinnäytetyössä tarkasteltu latausjärjestelmä perustuu Pohjois-Suomeen tulevaan Plugitin rakentamaan latauslaitteeseen, jolla ladataan sähköisiä moottorikelkkoja.
Työssä perehdyttiin latauslaitteen komponentteihin ja niiden yhteistoimintaan. Oli tärkeää tarkastella, kuinka latauslaite toimi eri tilanteissa ja miten erilaiset olosuhteet vaikuttivat sen toimintaan.
Työn tuloksena mitoitettiin akusto ja invertteri 10 kW:n tehon perusteella ja siten, että akuston avulla saadaan ladattua yksi sähkömoottorikelkka täyteen. Järjestelmä on optimoitu siten, että akusto latautuu täyteen ennen seuraavan moottorikelkan latausta. Sähköisten moottorikelkkojen suurin latausteho on 6.6 kW. Järjestelmä mahdollistaa 32 A:n syötöllä neljän latauspaikan samanaikaisen latauksen 6.6 kW:n teholla. Kun latauslaite kytketään 16 A:n syöttöön, mahdollistaa se kolmen latauspaikan samanaikaisen latauksen 6.6 kW:iin ja kaikkien neljän pisteen latauksen 4.6 kW:n teholla.
Työssä perehdyttiin latauslaitteen komponentteihin ja niiden yhteistoimintaan. Oli tärkeää tarkastella, kuinka latauslaite toimi eri tilanteissa ja miten erilaiset olosuhteet vaikuttivat sen toimintaan.
Työn tuloksena mitoitettiin akusto ja invertteri 10 kW:n tehon perusteella ja siten, että akuston avulla saadaan ladattua yksi sähkömoottorikelkka täyteen. Järjestelmä on optimoitu siten, että akusto latautuu täyteen ennen seuraavan moottorikelkan latausta. Sähköisten moottorikelkkojen suurin latausteho on 6.6 kW. Järjestelmä mahdollistaa 32 A:n syötöllä neljän latauspaikan samanaikaisen latauksen 6.6 kW:n teholla. Kun latauslaite kytketään 16 A:n syöttöön, mahdollistaa se kolmen latauspaikan samanaikaisen latauksen 6.6 kW:iin ja kaikkien neljän pisteen latauksen 4.6 kW:n teholla.