3D-kohteentunnistus pukkinosturin turvallisuuden parantamisessa
Sivonen, Otso (2022)
Sivonen, Otso
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022120225763
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022120225763
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä selvitetään ratkaisuja tunnistamaan ja pysäyttämään tilanne, jossa kuorma-auto tai peräkärry nousee ilmaan nostettaessa tämän kuljettamaa rahtikonttia pukkinosturilla. Kyseinen vaaratilanne syntyy kontin lukitusmekanismin jäädessä kiinni joko mekaanisen virheen tai kuljettajan unohduksen seurauksena.
Työn alkupuolella esitellään sen kirjoitushetkellä käytössä ollut järjestelmä yllä kuvatun tilanteen estämiseksi, minkä puutteita hyödyntäen pohjustetaan tavoitteet, jotka suunnitteilla olevan järjestelmän tulee toteuttaa. Lisäksi selvitetään lasertutkan eli LiDARin (Light Detecting And Ranging) sekä kameraan pohjautuvan konenäköjärjestelmän toimintaperiaate, vaatimukset toiminnan suhteen sekä teknologian käyttökohteet. Kun teknologioista on saavutettu riittävä ymmärrys, asetetaan kriteerit, joiden avulla valitaan niistä lupaavin.
Opinnäytetyön toisella puoliskolla suunnitellaan 3D LiDARiin pohjautuvaa ratkaisua perävaunun tai kuorma-auton noston havaitsemiseksi. Tarkastellaan, mitä teknologian hyödyntäminen osana nosturia vaatisi ja mitä tekijöitä on otettava huomioon. Analyysin tuloksena todetaan 3D LiDARin soveltuvan ongelman ratkaisemiseksi teknologian nykyisellä tasolla.
Tietoperusta työlle on Konecranes-yhtiön sisällä vallitseva tuntemus sen valmistamista nostureista ja näiden toiminnasta sekä testauksen ja asiakaspalautteen myötä havaitut kehityskohteet. Opinnäytetyössä hyödynnetään kirjallisuutta ja tutkimusraportteja sekä artikkeleita konenäön, syväoppimisen ja LiDAR-anturitekniikan saroilta, valtaosin vuosien 2018–2022 ajalta.
Opinnäytetyön tulos on laajalla pohjatiedolla varustettu selvitystyö, jonka perusteella voidaan käynnistää kehitysprojekti. Opinnäytetyö ohjaa anturin ja sen asennuspaikan valintaa, anturin tuottaman datan käsittelyä sekä järjestelmän integroimista osaksi nykyaikaista pukkinosturia.
Työn alkupuolella esitellään sen kirjoitushetkellä käytössä ollut järjestelmä yllä kuvatun tilanteen estämiseksi, minkä puutteita hyödyntäen pohjustetaan tavoitteet, jotka suunnitteilla olevan järjestelmän tulee toteuttaa. Lisäksi selvitetään lasertutkan eli LiDARin (Light Detecting And Ranging) sekä kameraan pohjautuvan konenäköjärjestelmän toimintaperiaate, vaatimukset toiminnan suhteen sekä teknologian käyttökohteet. Kun teknologioista on saavutettu riittävä ymmärrys, asetetaan kriteerit, joiden avulla valitaan niistä lupaavin.
Opinnäytetyön toisella puoliskolla suunnitellaan 3D LiDARiin pohjautuvaa ratkaisua perävaunun tai kuorma-auton noston havaitsemiseksi. Tarkastellaan, mitä teknologian hyödyntäminen osana nosturia vaatisi ja mitä tekijöitä on otettava huomioon. Analyysin tuloksena todetaan 3D LiDARin soveltuvan ongelman ratkaisemiseksi teknologian nykyisellä tasolla.
Tietoperusta työlle on Konecranes-yhtiön sisällä vallitseva tuntemus sen valmistamista nostureista ja näiden toiminnasta sekä testauksen ja asiakaspalautteen myötä havaitut kehityskohteet. Opinnäytetyössä hyödynnetään kirjallisuutta ja tutkimusraportteja sekä artikkeleita konenäön, syväoppimisen ja LiDAR-anturitekniikan saroilta, valtaosin vuosien 2018–2022 ajalta.
Opinnäytetyön tulos on laajalla pohjatiedolla varustettu selvitystyö, jonka perusteella voidaan käynnistää kehitysprojekti. Opinnäytetyö ohjaa anturin ja sen asennuspaikan valintaa, anturin tuottaman datan käsittelyä sekä järjestelmän integroimista osaksi nykyaikaista pukkinosturia.