”Ettei kukaan jäisi luokassa ulkopuoliseksi”: kehittämisehdotuksia Kukkasen peruskoulun Yhteistyöpassiin
Leinonen, Jennika; Wirén, Jonna (2022)
Leinonen, Jennika
Wirén, Jonna
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022120225784
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022120225784
Tiivistelmä
Opinnäytetyö toteutettiin tutkimuksellisena kehittämishankkeena. Kehittämishankkeen kohdeorganisaationa toimi Lahden kaupungin perusopetuspalveluihin kuuluva Kukkasen peruskoulu. Kehittämishankkeen tarkoituksena oli tukea Kukkasen peruskoulua nivelvaihetyön kehittämisessä, nuorten yksinäisyyden ennaltaehkäisyssä ja nuorten vuorovaikutustaitojen vahvistamisessa. Tavoitteena oli kokeilla Yhteistyöpassi-mallia kaikille Kukkasen peruskoulun 7.-luokkalaisille ja kokeilujakson jälkeen kerätä ja koostaa kehittämisehdotuksia passia käyttäneiden nuorten ja heitä opettaneiden aikuisten kokemusten pohjalta.
Kehittämishanke toteutettiin toimintatutkimuksena. Aineistoa kerättiin työpajojen ja kyselyn avulla. 7.-luokkalaisten luokanvalvojille järjestettiin Teams-verkkotyöpaja ennen kokeilujakson alkua, ja nuoria opettaneille aikuisille teetettiin sähköinen kysely kokeilujakson päätyttyä. Nuorille toteutettiin kolme työpajaa, joihin jokaiseen osallistui yksi luokka kerrallaan. Työpajoissa käytettiin osallisuutta tukevia luovia ja toiminnallisia menetelmiä. Aineiston analyysissä käytettiin aineistolähtöistä sisällön analyysiä.
Kehittämishankkeen tuloksista teemoiksi nousevat digitaalisuus, oppilaslähtöisyys ja osallisuus, yhteisöllisyys, suunnitelmallisuus, palkitsevuus ja vertaissuhteet. Johtopäätöksenä voidaan todeta, että Yhteistyöpassin kehittämistyössä tulisi panostaa digitalisiin ratkaisuihin ja Yhteistyöpassin suunnittelussa ja toteutuksessa on tärkeää huomioida toiminnan oppilaslähtöisyys ja nuorten osallisuus. Sekä nuoret että aikuiset kaipaavat kannustusta ja tukea Yhteisöpassin käyttöön. Lisäksi Yhteistyöpassin rinnalle tarvitaan koulutusta sekä nuorille että aikuisille liittyen ryhmätyötaitoihin ja vuorovaikutukseen. Nuorilla on tärkeä rooli yhteisöllisyyden rakentamisessa ja vertaissuhteiden luomisessa, mutta nuoret tarvitsevat aikuisia mahdollistajiksi ja rinnalla kulkijoiksi.
Kehittämishanke toteutettiin toimintatutkimuksena. Aineistoa kerättiin työpajojen ja kyselyn avulla. 7.-luokkalaisten luokanvalvojille järjestettiin Teams-verkkotyöpaja ennen kokeilujakson alkua, ja nuoria opettaneille aikuisille teetettiin sähköinen kysely kokeilujakson päätyttyä. Nuorille toteutettiin kolme työpajaa, joihin jokaiseen osallistui yksi luokka kerrallaan. Työpajoissa käytettiin osallisuutta tukevia luovia ja toiminnallisia menetelmiä. Aineiston analyysissä käytettiin aineistolähtöistä sisällön analyysiä.
Kehittämishankkeen tuloksista teemoiksi nousevat digitaalisuus, oppilaslähtöisyys ja osallisuus, yhteisöllisyys, suunnitelmallisuus, palkitsevuus ja vertaissuhteet. Johtopäätöksenä voidaan todeta, että Yhteistyöpassin kehittämistyössä tulisi panostaa digitalisiin ratkaisuihin ja Yhteistyöpassin suunnittelussa ja toteutuksessa on tärkeää huomioida toiminnan oppilaslähtöisyys ja nuorten osallisuus. Sekä nuoret että aikuiset kaipaavat kannustusta ja tukea Yhteisöpassin käyttöön. Lisäksi Yhteistyöpassin rinnalle tarvitaan koulutusta sekä nuorille että aikuisille liittyen ryhmätyötaitoihin ja vuorovaikutukseen. Nuorilla on tärkeä rooli yhteisöllisyyden rakentamisessa ja vertaissuhteiden luomisessa, mutta nuoret tarvitsevat aikuisia mahdollistajiksi ja rinnalla kulkijoiksi.