Palveluyrityksen uuden järjestelmän asiakastyytyväisyyden mittaaminen
Tiikkainen, Lilja (2022)
Tiikkainen, Lilja
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022120225935
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022120225935
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä toimeksiantajana toimii palkkahallinnon palveluyritys. Yritys pidetään työssä nimettömänä. Työssä tehtiin asiakastyytyväisyyskysely kohdeyrityksen asiakkaille. Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää yrityksen asiakkaiden uuden järjestelmän käyttöönoton onnistumista. Tutkimuksen tulosten oli tarkoitus toimia uuden järjestelmän kehittämisen apuna.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena, sähköisen kyselylomakkeen avulla. Kysely koostui pääasiassa avoimista kysymyksistä, jotta saataisiin mahdollisimman kattavia vastauksia. Opinnäytetyön tekeminen alkoi tietoperustan kirjoittamisella, jonka avulla laadittiin kyselyn kysymykset.
Opinnäytetyö toteutettiin palkanlaskentaan liittyvän teorian pohjalta. Teoriassa käytiin läpi kaupan alan palkanlaskentaa, asiakastyytyväisyyttä sekä palkanlaskennassa käytet-täviä erilaisia järjestelmiä. Lisäksi tuotiin esille kohdeyrityksen palkanlaskijoiden uuden palkanlaskentajärjestelmän vaihdos uuteen palkanlaskentajärjestelmään.
Tutkimustulokset osoittivat, että vähäisestä käytöstä huolimatta asiakkaat ovat kokeneet uuden järjestelmä positiivisena asiana. Etenkin järjestelmän helppokäyttöisyydessä ja selkeydessä oli onnistuttu erittäin hyvin. Parantamista vaatisi työsopimuspohja, sairauslomien kirjaaminen sekä erilaisten raporttien tarkasteleminen uudessa järjestelmässä. Kokonaisuudessaan uusi järjestelmä sai keskiarvoksi 3,5, kun se arviointiin asteikolla 1-5. Tutkimuksen pohjalta esille tulleet kehitysideat kerrottiin kohdeyritykselle.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena, sähköisen kyselylomakkeen avulla. Kysely koostui pääasiassa avoimista kysymyksistä, jotta saataisiin mahdollisimman kattavia vastauksia. Opinnäytetyön tekeminen alkoi tietoperustan kirjoittamisella, jonka avulla laadittiin kyselyn kysymykset.
Opinnäytetyö toteutettiin palkanlaskentaan liittyvän teorian pohjalta. Teoriassa käytiin läpi kaupan alan palkanlaskentaa, asiakastyytyväisyyttä sekä palkanlaskennassa käytet-täviä erilaisia järjestelmiä. Lisäksi tuotiin esille kohdeyrityksen palkanlaskijoiden uuden palkanlaskentajärjestelmän vaihdos uuteen palkanlaskentajärjestelmään.
Tutkimustulokset osoittivat, että vähäisestä käytöstä huolimatta asiakkaat ovat kokeneet uuden järjestelmä positiivisena asiana. Etenkin järjestelmän helppokäyttöisyydessä ja selkeydessä oli onnistuttu erittäin hyvin. Parantamista vaatisi työsopimuspohja, sairauslomien kirjaaminen sekä erilaisten raporttien tarkasteleminen uudessa järjestelmässä. Kokonaisuudessaan uusi järjestelmä sai keskiarvoksi 3,5, kun se arviointiin asteikolla 1-5. Tutkimuksen pohjalta esille tulleet kehitysideat kerrottiin kohdeyritykselle.