Onnistunut vaatimusmäärittely palvelunhallintajärjestelmän julkisessa kilpailutuksessa
Pietilä, Väinö (2022)
Pietilä, Väinö
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022120125479
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022120125479
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia sitä, kuinka pystytään tekemään onnistunut vaatimusmäärittely julkista tietojärjestelmäkilpailutusta varten. Aihetta tutkittiin ensin aikaisemmman kirjallisuuden avulla, ja sen kautta saatua tietoa soveltamalla lähdettiin arvioimaan kuinka Laurea onnistui omassa palvelunhallintajärjestelmähankinnassaan. Raportissa avataan myös lyhyesti Laurean hankintaprojektin taustaa ja sitä kuinka vaatimusmäärittely ja hankintaprosessi eteni vaihe vaiheelta. Opinnäytetyön toimeksiantajana oli Laurea Servicedesk.
Tietoperustassa tarkasteltiin vaatimusmäärittelyn tärkeimpiä käsitteitä, yleisiä toteutustyylejä sekä parhaita toimintatapoja. Tutkimusmenetelminä käytettiin havainnointia ja haastattelua. Havainnoinnin ja haastattelujen avulla saadun tiedon perusteella ja tietoperustaan verraten pystyttiin tekemään johtopäätöksiä siitä, miten Laurean projektitiimi onnistui selviytymään vaatimusmäärittelyn yleisistä haasteista ja kuinka yleisimmät kompastuskivet pystyttiin välttämään. Lopuksi käytiin läpi myös läpi projektitiimin jäsenten haastattelussa esilletuomia ongelmia, jotka he kokivat erityisen haastaviksi vaatimusmäärittelyn ja hankintaprosessin aikana.
Projektiin osallistuneiden henkilöiden kokemuksia, havainnoinnissa esillenousseita huomioita ja teoriapohjaa yhdistämällä pystyttiin tekemään johtopäätöksiä siitä, mitä hankintayksikkö voisi tehdä toisin seuraavassa vaatimusmäärittelyssä ja tietojärjestelmähankinnassa saavuttaakseen mahdollisesti paremman lopputuloksen.
Tietoperustassa tarkasteltiin vaatimusmäärittelyn tärkeimpiä käsitteitä, yleisiä toteutustyylejä sekä parhaita toimintatapoja. Tutkimusmenetelminä käytettiin havainnointia ja haastattelua. Havainnoinnin ja haastattelujen avulla saadun tiedon perusteella ja tietoperustaan verraten pystyttiin tekemään johtopäätöksiä siitä, miten Laurean projektitiimi onnistui selviytymään vaatimusmäärittelyn yleisistä haasteista ja kuinka yleisimmät kompastuskivet pystyttiin välttämään. Lopuksi käytiin läpi myös läpi projektitiimin jäsenten haastattelussa esilletuomia ongelmia, jotka he kokivat erityisen haastaviksi vaatimusmäärittelyn ja hankintaprosessin aikana.
Projektiin osallistuneiden henkilöiden kokemuksia, havainnoinnissa esillenousseita huomioita ja teoriapohjaa yhdistämällä pystyttiin tekemään johtopäätöksiä siitä, mitä hankintayksikkö voisi tehdä toisin seuraavassa vaatimusmäärittelyssä ja tietojärjestelmähankinnassa saavuttaakseen mahdollisesti paremman lopputuloksen.