LGBT-markkinointi: markkinointi seksuaali- ja sukupuolivähemmistöille
Savilaakso, Alice (2022)
Savilaakso, Alice
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022120526421
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022120526421
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena oli LGBT-markkinointi, joka tarkoittaa seksuaali-ja sukupuolivähemmistöille suunnattua markkinointia, tai markkinointia johon on muuten sisällytetty näitä vähemmistöjä. Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, mitä on LGBT-markkinointi, miten tehdä sitä tehokkaasti ja mitä hankaluuksia LGBT-markkinointia tekevä markkinoinnin ammattilainen voi kohdata. Aihetta käsiteltiin yritysnäkökulmasta ja siinä pohdittiin LGBT-markkinoinnin ohella yritysten roolia sosiopoliittisessa ympäristössä nykypäivänä.
Opinnäytetyön aiheesta ei ollut tarjolla monia kirjalähteitä, ja huomattava määrä aineistosta onkin uutisartikkeleita, joissa asiantuntijat ovat kertoneet kantansa tai tutkimuksia, jotka ovat teetetty Yhdysvalloissa. Lähdeaineistoa kerättiin ja käytettiin avoimin mielin, jotta viitekehyksestä saatiin mahdollisimman kattava ja näkökulmiltaan laaja. Lähdeaineistoa tarkasteltiin kriittisesti ja viitekehystä kirjoittaessa tarkasteltiin mitkä tutkimustulokset ovat sovellettavissa myös Suomen markkinoille.
Toiminnallisen opinnäytetyön tuotoksena oli markkinoinnin ammattilaisille suunnattu opas, joka toteutettiin verkkosivustoksi. Työn keskeisiä johtopäätöksiä ovat LGBT-markkinoinnin positiivinen vaikutus yrityksille nykypäivänä, eettisesti tehdyn markkinoinnin merkitys sekä tarve kehittää LGBT-markkinointia inklusiivisemmäksi. Tämän opinnäytetyön tuloksista hyötyvät ensisijaisesti markkinoinnin ammattilaiset, jotka voivat kehittää oppaan avulla yrityksen markkinointia nykyaikaisemmaksi ja hyödyntää LGBT-yhteisön ostovoimaa.
Opinnäytetyön aiheesta ei ollut tarjolla monia kirjalähteitä, ja huomattava määrä aineistosta onkin uutisartikkeleita, joissa asiantuntijat ovat kertoneet kantansa tai tutkimuksia, jotka ovat teetetty Yhdysvalloissa. Lähdeaineistoa kerättiin ja käytettiin avoimin mielin, jotta viitekehyksestä saatiin mahdollisimman kattava ja näkökulmiltaan laaja. Lähdeaineistoa tarkasteltiin kriittisesti ja viitekehystä kirjoittaessa tarkasteltiin mitkä tutkimustulokset ovat sovellettavissa myös Suomen markkinoille.
Toiminnallisen opinnäytetyön tuotoksena oli markkinoinnin ammattilaisille suunnattu opas, joka toteutettiin verkkosivustoksi. Työn keskeisiä johtopäätöksiä ovat LGBT-markkinoinnin positiivinen vaikutus yrityksille nykypäivänä, eettisesti tehdyn markkinoinnin merkitys sekä tarve kehittää LGBT-markkinointia inklusiivisemmäksi. Tämän opinnäytetyön tuloksista hyötyvät ensisijaisesti markkinoinnin ammattilaiset, jotka voivat kehittää oppaan avulla yrityksen markkinointia nykyaikaisemmaksi ja hyödyntää LGBT-yhteisön ostovoimaa.