Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Yrkeshögskolan Novia
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Yrkeshögskolan Novia
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Finländares val av matbutik: en undersökning om preferenser, köpbeteende och lojalitet inom dagligvaruhandeln

Edfelt-Löfroth, Annina (2022)

 
Avaa tiedosto
Edfelt-Lofroth_Annina.pdf (1.372Mt)
Lataukset: 


Edfelt-Löfroth, Annina
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022120526637
Tiivistelmä
Meillä kaikilla on erilaisia preferenssejä ruokakaupan valinnassa. Jotkut ihmiset ajattelevat, että hinta on tärkein asia, kun taas toiset ajattelevat, että tuotevalikoima, brändi tai palvelu vaikuttaa enemmän. Useimmiten valintaa ohjaavat useat eri tekijät ja tavat, joista kuluttaja itse ei aina ole täysin tietoinen. Työni päivittäistavarakaupassa on usein saanut minut miettimään, mikä on se todella syy, joka ohjaa asiakkaita tiettyyn ruokakauppaan tai ketjuun.

Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli syventää ymmärrystä siitä, miten suomalaiset kuluttajat ajattelevat ruokakauppaa valitessaan, ja nostaa esiin keskeisiä tekijöitä, jotka vaikuttivat valinnassa. Huomioon otetut ketjut olivat S-ryhmä, K-ryhmä ja Lidl. Tutkimuskysymykset olivat: Kumpi Suomen kolmesta suurimmasta päivittäistavaraketjusta asiakas suosi ja miksi. Mitkä keskeiset tekijät ohjaavat asiakasta ruokakaupan valinnassa ja voivatko suomalaiset kuluttajat olla lojaalisia ruokakaupalleen.

Kvantitatiivisen kyselyn ja kvalitatiivinen analyysin avulla tulokset osoittavat, että suurin osa vastaajista päättää tehdä ostoksia S-ryhmän toimipisteissä koska he uskovat, että ketjulla on paras etuohjelma. Myös hintatasoa pidettiin yleensä alhaisempana S-ryhmän toimipisteissä. Asiakkaat väittävät myös, että laajaa ja sujuvaa palvelua ovat tärkeitä ketjua valittaessa.

Keskeisiä tekijöitä, jotka vaikuttavat kuluttajaan ruokakauppaa valittaessa, ovat laaja tuotevalikoima, hintataso ja aukioloaikoihin liittyvät asiat. Kyselyvastaukset osoittavat myös, että vanhemmat ja kumppanit ovat vaikuttaneet eniten ruokakaupan valintaan. Tulokset kertovat myös, että suomalaiset kuluttajat valitsevat ruokakaupan yleensä tilanteen eikä asenteen mukaan. Tämä tarkoittaa, että ns. aitoa lojaalisuutta ei ole olemassa tässä tapauksessa.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste