Näkökulmia osatyökykyisten työllisyyden ja asiakasosallisuuden edistämiseen : työkyvyn tuen käsikirja
Niemelä, Elina (2022)
Niemelä, Elina
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022120727044
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022120727044
Tiivistelmä
Tähän opinnäytetyöraporttiin liittyvän kehittämistyön tarkoituksena oli toteuttaa Työkyvyn tuen käsikirja yhteistyössä moniammatillisen tiimin kanssa. Toimeksianto tälle kehittämistyölle tuli Varsinais-Suomen alueella toteutettavalta Kaveria ei jätetä -hankkeelta, joka on osa Marinin hallituksen Työkykyohjelmaa. Sekä työkykyohjelman että koko hankkeen keskeisenä tavoitteena on edistää osatyökykyisten henkilöiden työllistymismahdollisuuksia. Käsikirjan tarpeen taustalla on myös merkittäviä rakenneuudistuksia ja käsikirjan onkin tarkoituksena toimia oppaana työntekijöille työkyvyn tuen palveluiden osalta isojen muutosten keskellä.
Oma osuuteni käsikirjaan tuotetusta sisällöstä painottui asiakaslähtöisyyteen ja -osallisuuteen. Tästä opinnäytetyöraportista löydettävissä oleva kyseisiä teemoja käsittelevä luku on keskeisiltä osiltaan sisällytetty valmiiseen käsikirjaan. Tekstissä määritellään asiakasosallisuuden käsitettä, perehdytään lainsäädäntöön sekä perustellaan aiheen tärkeyttä. Edellä kuvatun lisäksi etsitään keinoja asiakasosallisuuden edistämiseksi. Asiakaslähtöisyyden ja -osallisuuden ohella opinnäytetyöraportissa käsitellään työkykyä ja osatyökykyisyyttä sekä työllisyyden edistämistä. Lisäksi tarkastellaan sosiaali- ja terveyspalveluiden sekä työllisyyspalveluiden ajankohtaisia isoja uudistuksia.
Käsikirja ja opinnäytetyöraportin tietoperusta on koottu ajankohtaisen kirjallisuuden ja lähdeaineiston pohjalta. Työssä on hyödynnetty monipuolisesti muun muassa näitä teemoja koskevaa lainsäädäntöä, artikkeleita, tutkimuksia sekä näiden lisäksi ministeriöiden ja asiantuntijatahojen julkaisuja sekä suosituksia. The purpose of the development work related to this thesis report was to implement the Handbook of Work Ability Support in cooperation with multidisciplinary team. The commission for this development work came from the Friends are not left behind project which is implemented in the region of South-West Finland. The project is part of the Prime Minister Marin’s Work Ability Programme. A central goal of both the Work Ability Programme and the Friends are not left behind project is to promote employment opportunities for people with partial work ability. Background to the need for a handbook also lies in significant structural reforms, and the handbook is therefore intended to serve as a guide for employees with regards to work ability support services in the midst of major changes.
My own contribution to the content of the handbook focused on the client-oriented approach and client involvement. The chapter focusing on these topics can be found in this thesis report and it is essentially incorporated into the finished handbook. The text defines the concept of client involvement, introduces the legislation, and explains the importance of the topic. Additionally, ways to promote client involvement will be sought. In addition to client-oriented approach and client involvement, the thesis report addresses work ability, partial work ability and the promotion of employment. It also looks into the big reforms that the social and health services as well as employment services are currently facing.
The knowledge base of the handbook and the thesis report has been compiled on the basis of current literature and source material. The work has made extensive use of legislation, articles, and studies as well as publications and recommendations of ministers and experts on these topics.
Oma osuuteni käsikirjaan tuotetusta sisällöstä painottui asiakaslähtöisyyteen ja -osallisuuteen. Tästä opinnäytetyöraportista löydettävissä oleva kyseisiä teemoja käsittelevä luku on keskeisiltä osiltaan sisällytetty valmiiseen käsikirjaan. Tekstissä määritellään asiakasosallisuuden käsitettä, perehdytään lainsäädäntöön sekä perustellaan aiheen tärkeyttä. Edellä kuvatun lisäksi etsitään keinoja asiakasosallisuuden edistämiseksi. Asiakaslähtöisyyden ja -osallisuuden ohella opinnäytetyöraportissa käsitellään työkykyä ja osatyökykyisyyttä sekä työllisyyden edistämistä. Lisäksi tarkastellaan sosiaali- ja terveyspalveluiden sekä työllisyyspalveluiden ajankohtaisia isoja uudistuksia.
Käsikirja ja opinnäytetyöraportin tietoperusta on koottu ajankohtaisen kirjallisuuden ja lähdeaineiston pohjalta. Työssä on hyödynnetty monipuolisesti muun muassa näitä teemoja koskevaa lainsäädäntöä, artikkeleita, tutkimuksia sekä näiden lisäksi ministeriöiden ja asiantuntijatahojen julkaisuja sekä suosituksia.
My own contribution to the content of the handbook focused on the client-oriented approach and client involvement. The chapter focusing on these topics can be found in this thesis report and it is essentially incorporated into the finished handbook. The text defines the concept of client involvement, introduces the legislation, and explains the importance of the topic. Additionally, ways to promote client involvement will be sought. In addition to client-oriented approach and client involvement, the thesis report addresses work ability, partial work ability and the promotion of employment. It also looks into the big reforms that the social and health services as well as employment services are currently facing.
The knowledge base of the handbook and the thesis report has been compiled on the basis of current literature and source material. The work has made extensive use of legislation, articles, and studies as well as publications and recommendations of ministers and experts on these topics.
