Yrityksen sisäisen viestinnän merkitys työntekijän sitoutumiseen
Huttunen, Tarja; Kaivosoja, Anni (2022)
Huttunen, Tarja
Kaivosoja, Anni
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022120827420
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022120827420
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää toimeksiantajan sisäisen viestinnän merkityksen vaikutusta yrityksen työntekijöiden sitoutumiseen. Tavoitteena oli tutkimuksen vastausten perusteella esittää teoriaan pohjautuvia konkreettisia kehitysehdotuksia viestinnän parantamiseen, ja löytää viestinnässä jo tällä hetkellä hyvin olevat asiat.
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena kyselytutkimuksena. Aineisto kerättiin Webropol-työkalun avulla. Tutkimuksen kohderyhmänä olivat sosiaali- ja terveydenhuoltoalan sekä varhaiskasvatusalan keikkatyöntekijät. Tutkimukseen vastasi 622 työntekijää.
Viitekehyksessä tarkasteltiin sisäisen viestinnän eli työyhteisöviestinnän sekä sitouttamisen teoriaa.
Kyselytutkimuksessa saatujen tulosten perusteella ilmeni, että suuri osa vastaajista ei pidä toimeksiantajan viestintää riittävänä, jotta se sitouttaisi heitä yritykseen. Viestinnän kehittämistarpeet liittyvät vuorovaikutteisempaan ja henkilökohtaisempaan viestintään ja yhteydenpitoon, sekä työnantajaan yhteyden saamisen parantamiseen. Lisäksi kyselytutkimuksen perusteella sosiaali- ja terveydenhuoltoalan työntekijät ovat kriittisempiä mielipiteissään kuin varhaiskasvatuksen työntekijät. Kehittämisehdotuksissa tähän ryhmään kannustetaan panostamaan viestinnässä enemmän.
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena kyselytutkimuksena. Aineisto kerättiin Webropol-työkalun avulla. Tutkimuksen kohderyhmänä olivat sosiaali- ja terveydenhuoltoalan sekä varhaiskasvatusalan keikkatyöntekijät. Tutkimukseen vastasi 622 työntekijää.
Viitekehyksessä tarkasteltiin sisäisen viestinnän eli työyhteisöviestinnän sekä sitouttamisen teoriaa.
Kyselytutkimuksessa saatujen tulosten perusteella ilmeni, että suuri osa vastaajista ei pidä toimeksiantajan viestintää riittävänä, jotta se sitouttaisi heitä yritykseen. Viestinnän kehittämistarpeet liittyvät vuorovaikutteisempaan ja henkilökohtaisempaan viestintään ja yhteydenpitoon, sekä työnantajaan yhteyden saamisen parantamiseen. Lisäksi kyselytutkimuksen perusteella sosiaali- ja terveydenhuoltoalan työntekijät ovat kriittisempiä mielipiteissään kuin varhaiskasvatuksen työntekijät. Kehittämisehdotuksissa tähän ryhmään kannustetaan panostamaan viestinnässä enemmän.