Pelin kehitttäminen rokotusosaamisen tueksi sairaanhoitajille
Selenius, Bea; Pilke, Sanna (2022)
Selenius, Bea
Pilke, Sanna
2022
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022121228233
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022121228233
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena on kehittää oppimispeli, joka käsittelee rokotusten vaikutusta ja immuunijärjestelmän toimintaa Peijaksen sairaalaan erikoissairaanhoidon sairaanhoitajille. Tavoitteena on, että pelaaja, eli erikoissairaanhoidon sairaanhoitaja oppii perusasioita rokotteista ja kiinnostuu aiheesta. Opinnäytetyö tuotetaan kehittämistyönä Peijaksen sairaalalle.
Opinnäytetyössä käsitellään sairaanhoitajien rokotusosaamista, rokotusosaamisen teoriaa, immunologiaa soveltuvin osin ja pelisuunnittelun periaatteita. Pelisuunnittelun vaiheita kuvataan tarkemmin tämän opinnäytetyön pelin kehitykseen liittyen. Lopullisen pelin tiedostot voi halutessaan pyytää opinnäytetyön tekijöiltä.
Kehittämistyö alkoi opinnäytetyön yhteistyökumppanin haastattelulla. Haastattelulla saatiin tietoa pelin tarpeesta ja kohderyhmästä, sekä peliin liittyvistä käytännön asioista, kuten pelin kestosta ja pelaamisympäristöstä. Myös kohderyhmän tietoperustaa selvitettiin, jotta peli voitiin suunnitella mahdollisimman hyödylliseksi.
Pelissä oletettiin, että pelaajalla on ennakkotietoa rokotuksista ja niiden toiminnasta, koska nämä tiedot sisältyvät sairaanhoitajan koulutukseen. Pelin suunnitteluun haluttiin käyttää paljon luovuutta, joten lopputuloksena syntyi fyysinen pelilauta ja pelikortit. Pelin ulkoasua pidettiin testauksessa hauskana. Arviointi toteutettiin pelin testauksella ja itsearvioinnilla.
Jatkokehityksessä voisi panostaa pelin ulkoasuun, joka nykyisellä ilmeellä on hyvin käsintehdyn näköinen. Peli näyttäisi paljon ammattilaisemmalta painokoneella painetulla laudalla ja korteilla. Lisäksi peliä varten muotoillut pelikeilat ja noppa olisivat tuoneet lisää ilmettä ja brändiä pelille. Pelin toimivuutta rokotusosaamisen oppimisen välineenä voisi mitata järjestelmällisesti, mitä opinnäytetyön kehittämisen aikana ei tehty.
Opinnäytetyössä käsitellään sairaanhoitajien rokotusosaamista, rokotusosaamisen teoriaa, immunologiaa soveltuvin osin ja pelisuunnittelun periaatteita. Pelisuunnittelun vaiheita kuvataan tarkemmin tämän opinnäytetyön pelin kehitykseen liittyen. Lopullisen pelin tiedostot voi halutessaan pyytää opinnäytetyön tekijöiltä.
Kehittämistyö alkoi opinnäytetyön yhteistyökumppanin haastattelulla. Haastattelulla saatiin tietoa pelin tarpeesta ja kohderyhmästä, sekä peliin liittyvistä käytännön asioista, kuten pelin kestosta ja pelaamisympäristöstä. Myös kohderyhmän tietoperustaa selvitettiin, jotta peli voitiin suunnitella mahdollisimman hyödylliseksi.
Pelissä oletettiin, että pelaajalla on ennakkotietoa rokotuksista ja niiden toiminnasta, koska nämä tiedot sisältyvät sairaanhoitajan koulutukseen. Pelin suunnitteluun haluttiin käyttää paljon luovuutta, joten lopputuloksena syntyi fyysinen pelilauta ja pelikortit. Pelin ulkoasua pidettiin testauksessa hauskana. Arviointi toteutettiin pelin testauksella ja itsearvioinnilla.
Jatkokehityksessä voisi panostaa pelin ulkoasuun, joka nykyisellä ilmeellä on hyvin käsintehdyn näköinen. Peli näyttäisi paljon ammattilaisemmalta painokoneella painetulla laudalla ja korteilla. Lisäksi peliä varten muotoillut pelikeilat ja noppa olisivat tuoneet lisää ilmettä ja brändiä pelille. Pelin toimivuutta rokotusosaamisen oppimisen välineenä voisi mitata järjestelmällisesti, mitä opinnäytetyön kehittämisen aikana ei tehty.