"Kerro kerro kuvastin - Mik' on oppi toimivin" : Oppilaan kognitiivisten toimintojen havainnointi tanssitunnilla kahta menetelmää käyttäen
Suopohja, Virva-Tuuli (2022)
Suopohja, Virva-Tuuli
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022121429659
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022121429659
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni on kvalitatiivinen taidealan kehittämistehtävä, jossa tutkin tanssioppilaan kognitiivisien toimintojen vaikutusta motorisen taidon oppimiseen tanssitunnilla. Työni tavoitteena on tuoda esiin kognitiivisten toimintojen merkitys oppimisprosessissa ja herättää jokainen tanssinopettaja ja tanssinopetusta suunnitteleva taho miettimään opetusmenetelmien käyttöä erilaisten ryhmien kanssa niin, että oppimisprosessi olisi monipuolinen ja oppimistulokset olisivat mahdollisimman optimaalisia.
Työni sisältää kymmenen kertaa kestäneen kokeilun, jossa kahta eri menetelmää käyttäen havainnoin kahta eri oppilasryhmää ja heidän oppimisprosessiaan. Ryhmät koostuivat saman ikä- ja taitotason oppilaista. Menetelmänä käytin toisella ryhmällä peiliä, ja toinen ryhmä harjoitteli ilman peiliä. Kokeilun sisältö muodostui tanssin tekniikan harjoittelusta, jossa keskityttiin liikkeiden oikein suorittamiseen ja liikekombinaatioiden koordinaatioon, musiikin ja liikkeen yhtenäiseen rytmiin, eri suuntien käyttöön ja harjoitusten itsenäiseen oppimiseen. Opinnäytetyöni perustuu heuristiseen tapaan tehdä tutkimusta, koska tutkimuskysymykseni nousi kokeiluni havaintomateriaalista, jota analysoin ja arvioin teoriaperustan ja tehdyn tutkimuksen perusteella. Havaintomateriaalissani korostui neljä kognitiivista toimintoa, joihin tutkielmani kohdistuu. Näitä toimintoja ovat motivaatio, tarkkaavaisuus, muisti ja havaintomotorinen hahmottaminen.
Tutkimusaineistoni perustuu ihmisen kognitiivisista toiminnoista ja motorisen taidon oppimisen prosessista tehtyyn tutkimukseen sekä siihen tutkimukseen, jota tanssinkentällä on tehty liittyen oppimiseen peilin kanssa ja ilman peiliä. Kokeiluni osoitti eroavaisuuksia oppilaiden kognitiivisten osa-alueiden toiminnassa harjoiteltaessa peilin kanssa ja ilman peiliä, ja näillä eroilla oli vaikutusta itse oppimistuloksiin. Havaintomateriaalini analysoinnin perusteella päädyin siihen johtopäätökseen, että ilman peiliä harjoittelevan ryhmän oppimisprosessi oli monipuolisempi ja oppimistulokset parempia kuin peilin kanssa harjoittelevan ryhmän. Peilin käytön kyseenalaistaminen dominoivana opetusmenetelmänä tanssinopetuksessa on opinnäytetyöni kokeellisen osion analyysistä kumpuava, tutkimusaiheeni kannalta merkittävä aihe, jota tarkastelen tutkielmani pohdintaosassa.
Oppilaan kognitiivisten toimintojen tutkiminen erilaisia menetelmiä käytettäessä olisi mahdollinen ja tarpeellinen jatkotutkimuksen aihe. Näin saataisiin lisää tietoa siitä, miten oppilaiden tiedolliset prosessit toimivat eri menetelmiä hyödynnettäessä. Tämä mahdollistaisi sen, että voitaisiin kehittää ja valita oppimistilanteisiin mahdollisimman monipuoliset opetusmenetelmät, jotka edistäisivät oppimista ja mahdollistaisivat optimaaliset oppimistulokset.
Työni sisältää kymmenen kertaa kestäneen kokeilun, jossa kahta eri menetelmää käyttäen havainnoin kahta eri oppilasryhmää ja heidän oppimisprosessiaan. Ryhmät koostuivat saman ikä- ja taitotason oppilaista. Menetelmänä käytin toisella ryhmällä peiliä, ja toinen ryhmä harjoitteli ilman peiliä. Kokeilun sisältö muodostui tanssin tekniikan harjoittelusta, jossa keskityttiin liikkeiden oikein suorittamiseen ja liikekombinaatioiden koordinaatioon, musiikin ja liikkeen yhtenäiseen rytmiin, eri suuntien käyttöön ja harjoitusten itsenäiseen oppimiseen. Opinnäytetyöni perustuu heuristiseen tapaan tehdä tutkimusta, koska tutkimuskysymykseni nousi kokeiluni havaintomateriaalista, jota analysoin ja arvioin teoriaperustan ja tehdyn tutkimuksen perusteella. Havaintomateriaalissani korostui neljä kognitiivista toimintoa, joihin tutkielmani kohdistuu. Näitä toimintoja ovat motivaatio, tarkkaavaisuus, muisti ja havaintomotorinen hahmottaminen.
Tutkimusaineistoni perustuu ihmisen kognitiivisista toiminnoista ja motorisen taidon oppimisen prosessista tehtyyn tutkimukseen sekä siihen tutkimukseen, jota tanssinkentällä on tehty liittyen oppimiseen peilin kanssa ja ilman peiliä. Kokeiluni osoitti eroavaisuuksia oppilaiden kognitiivisten osa-alueiden toiminnassa harjoiteltaessa peilin kanssa ja ilman peiliä, ja näillä eroilla oli vaikutusta itse oppimistuloksiin. Havaintomateriaalini analysoinnin perusteella päädyin siihen johtopäätökseen, että ilman peiliä harjoittelevan ryhmän oppimisprosessi oli monipuolisempi ja oppimistulokset parempia kuin peilin kanssa harjoittelevan ryhmän. Peilin käytön kyseenalaistaminen dominoivana opetusmenetelmänä tanssinopetuksessa on opinnäytetyöni kokeellisen osion analyysistä kumpuava, tutkimusaiheeni kannalta merkittävä aihe, jota tarkastelen tutkielmani pohdintaosassa.
Oppilaan kognitiivisten toimintojen tutkiminen erilaisia menetelmiä käytettäessä olisi mahdollinen ja tarpeellinen jatkotutkimuksen aihe. Näin saataisiin lisää tietoa siitä, miten oppilaiden tiedolliset prosessit toimivat eri menetelmiä hyödynnettäessä. Tämä mahdollistaisi sen, että voitaisiin kehittää ja valita oppimistilanteisiin mahdollisimman monipuoliset opetusmenetelmät, jotka edistäisivät oppimista ja mahdollistaisivat optimaaliset oppimistulokset.