Päiväkirja etsivän nuorisotyön toimintakulttuurin kehittämisestä
Vehmas, Roope (2022)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022121429661
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022121429661
Tiivistelmä
Tämän päiväkirjamuotoisen opinnäytetyön tarkoituksena oli tukea, kehittää ja arvioida työskentelyä etsivässä nuorisotyössä. Tavoitteena oli oman ammatti-identiteetin kehittäminen ja toimintaympäristön kehityskohteiden tunnistaminen. Yksilötyön kehittämisen tavoitteena oli erilaisten asiakkaiden kohtaaminen ja dialogisen vuorovaikutuksen, osallisuuden edistämisen ja asiakasprosessin merkityksen pohtiminen nuorisotyön näkökulmasta. Ryhmätoimintojen kehittämisen tavoitteena oli olemassa olevan ryhmän kehittämistarpeiden havainnointi ja tunnistaminen, sekä uuden toiminnan aloittaminen. Monialaisenverkostotyön kehittämisen päämääränä toimi toisen asteen oppilaitosten ja etsivän nuorisotyön yhteistyön kehittäminen.
Opinnäytetyö toteutettiin syksyllä 2022 Järvenpään etsivässä nuorisotyössä. Autoetnografian pohjalta analysoitiin, havainnointiin ja toteutettiin työn kehittämistä etsivän nuorisotyön toimintaympäristössä. Päiväkirjassa reflektoidaan ja pohditaan teoriatiedon pohjalta etsivän nuorisotyöntekijän työtehtäviä kymmenen viikon ajan erilaisten teemojen kautta.
Päiväkirjaraportoinnin, pohdintojen ja analyysien kautta päästään opinnäytetyön arviointiin ja johtopäätöksiin, jossa tarkastellaan tekijän ja toimeksiantajan tavoitteiden toteutumista. Omat ja työelämän tavoitteet edistyivät suunnitelmallisesti, mutta toisen asteen oppilaitoksen yhteistyön kehittäminen konkreettisen toimintamallin osalta jäi toteutumatta.
Opinnäytetyö toteutettiin syksyllä 2022 Järvenpään etsivässä nuorisotyössä. Autoetnografian pohjalta analysoitiin, havainnointiin ja toteutettiin työn kehittämistä etsivän nuorisotyön toimintaympäristössä. Päiväkirjassa reflektoidaan ja pohditaan teoriatiedon pohjalta etsivän nuorisotyöntekijän työtehtäviä kymmenen viikon ajan erilaisten teemojen kautta.
Päiväkirjaraportoinnin, pohdintojen ja analyysien kautta päästään opinnäytetyön arviointiin ja johtopäätöksiin, jossa tarkastellaan tekijän ja toimeksiantajan tavoitteiden toteutumista. Omat ja työelämän tavoitteet edistyivät suunnitelmallisesti, mutta toisen asteen oppilaitoksen yhteistyön kehittäminen konkreettisen toimintamallin osalta jäi toteutumatta.
