Vaikuttajayhteistyö artistin kanssa : case: Hesburger, Bökö by Pyhimys
Suurkaulio, Anna (2022)
Suurkaulio, Anna
2022
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022121429663
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022121429663
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee artistien ja yritysten välistä yhteistyötä pääasiallisesti vaikuttajamarkkinoinnin näkökulmasta. Työn tavoitteena oli kuvata, miten artistin kanssa tehtyä vaikuttajayhteistyötä voidaan hyödyntää osana yrityksen markkinointia. Työssä tarkasteltiin esimerkiksi vaikuttajamarkkinointia käsitteenä, mitä tulee ottaa huomioon, jotta kyseisessä markkinointimuodossa onnistuu ja miten kampanjoita voidaan mitata. Opinnäytetyön teoriaosiossa käytiin läpi myös sosiaalisen median ja artistivaikuttajan eroavaisuuksia sekä minkälaisia eri markkinointiyhteistyömahdollisuuksia artistin kanssa on toteutettavissa.
Case-osiossa syvennyttiin pikaruokaravintolaketju Hesburgerin ja rap-artisti Pyhimyksen väliseen Bökö by Pyhimys -yhteistyöhön. Opinnäytetyön toimeksiantajana oli mainos- ja viestintätoimisto Drama Queen Communications, joka on ollut osana yhteistyötä ja kampanjoiden syntyä. Toimeksiantajalta saadun materiaalin ja suullisen tiedon pohjalta opinnäytetyöhön dokumentoitiin yhteistyön kaksi kampanjaa ulostuloineen ja tuloksineen.
Vaikuttajamarkkinoinnissa yrityksen tulee valita tarkkaan vaikuttaja, joka jakaa samanlaiset arvot ja on aidosti kiinnostunut yrityksestä. Tämä näkyy vaikuttajan seuraajille rehellisenä ja inspiroivana sisältönä. Selkeät tavoitteet on hyvä miettiä ja tuoda esille heti alkuun, jotta yhteistyössä voidaan työskennellä molempia osapuolia hyödyttävällä tavalla. Vaikuttajamarkkinointikampanjoiden tulosten mittaaminen on tärkeää, jotta tiedetään, onko toiminta ollut tehokasta ja mitä toimenpiteitä voidaan vielä kehittää.
Case-osiossa syvennyttiin pikaruokaravintolaketju Hesburgerin ja rap-artisti Pyhimyksen väliseen Bökö by Pyhimys -yhteistyöhön. Opinnäytetyön toimeksiantajana oli mainos- ja viestintätoimisto Drama Queen Communications, joka on ollut osana yhteistyötä ja kampanjoiden syntyä. Toimeksiantajalta saadun materiaalin ja suullisen tiedon pohjalta opinnäytetyöhön dokumentoitiin yhteistyön kaksi kampanjaa ulostuloineen ja tuloksineen.
Vaikuttajamarkkinoinnissa yrityksen tulee valita tarkkaan vaikuttaja, joka jakaa samanlaiset arvot ja on aidosti kiinnostunut yrityksestä. Tämä näkyy vaikuttajan seuraajille rehellisenä ja inspiroivana sisältönä. Selkeät tavoitteet on hyvä miettiä ja tuoda esille heti alkuun, jotta yhteistyössä voidaan työskennellä molempia osapuolia hyödyttävällä tavalla. Vaikuttajamarkkinointikampanjoiden tulosten mittaaminen on tärkeää, jotta tiedetään, onko toiminta ollut tehokasta ja mitä toimenpiteitä voidaan vielä kehittää.