Musiikkivideoiden merkitys suomalaisen artistin markkinoinnissa 2010-luvulla
Luomanen, Joni (2014)
Luomanen, Joni
Tampereen ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014060912199
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014060912199
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni käsittelee musiikkivideoiden merkitystä ja roolin muutosta artistin markkinoinnissa viime vuosikymmenen aikana. Keskityn tässä työssä vain suomalaisiin musiikkivideoihin ja tutkin aihetta lähinnä levy-yhtiöiden näkökulmasta.
Pohjustan aihetta esittelemällä työni aluksi musiikkivideoiden historiaa viimeisten vuosikymmenten aikana. Kerron musiikkivideoiden tuotantoprosessin eri vaiheista ja musiikkivideoiden ansaintalogiikasta. Case-esimerkkinä käytän levy-yhtiö Open Recordsin artisti Petri Nygårdin 3 asiaa -musiikkivideota, sekä Kristiina Wheelerin Sininen sydän -kappaleesta tehtyä musiikkivideota.
Opinnäytetyössäni kerron myös musiikkivideoiden kuluttamisesta ja niiden erilaisista jakelukanavista. Työ pohjautuu nettilähteiden lisäksi syksyllä 2013 tehtyihin asiantuntijahaastatteluihin. Haastattelin tätä opinnäytetyötä varten Sony Musicin A&R managerina työskentelevää Gabi Hakasta, joka tunnetaan mm. Haloo Helsinki -yhtyeen taustavaikuttaja ja Open Records levy-yhtiön CEO Heikki Häkkistä, joka puolestaan on ollut merkittävässä roolissa artisti Petri Nygårdin menestyksen takana.
Opinnäytetyöni lopuksi pohdin mitä uutta olen tämän tutkimustyön aikana oppinut ja käytän swot-analyysia määrittämään musiikkivideon eri ominaisuudet artistin yhtenä markkinointivälineenä.
Pohjustan aihetta esittelemällä työni aluksi musiikkivideoiden historiaa viimeisten vuosikymmenten aikana. Kerron musiikkivideoiden tuotantoprosessin eri vaiheista ja musiikkivideoiden ansaintalogiikasta. Case-esimerkkinä käytän levy-yhtiö Open Recordsin artisti Petri Nygårdin 3 asiaa -musiikkivideota, sekä Kristiina Wheelerin Sininen sydän -kappaleesta tehtyä musiikkivideota.
Opinnäytetyössäni kerron myös musiikkivideoiden kuluttamisesta ja niiden erilaisista jakelukanavista. Työ pohjautuu nettilähteiden lisäksi syksyllä 2013 tehtyihin asiantuntijahaastatteluihin. Haastattelin tätä opinnäytetyötä varten Sony Musicin A&R managerina työskentelevää Gabi Hakasta, joka tunnetaan mm. Haloo Helsinki -yhtyeen taustavaikuttaja ja Open Records levy-yhtiön CEO Heikki Häkkistä, joka puolestaan on ollut merkittävässä roolissa artisti Petri Nygårdin menestyksen takana.
Opinnäytetyöni lopuksi pohdin mitä uutta olen tämän tutkimustyön aikana oppinut ja käytän swot-analyysia määrittämään musiikkivideon eri ominaisuudet artistin yhtenä markkinointivälineenä.