Opettajan opas ala-asteen luokanopettajille turvallisesta sosiaalisen median käytöstä
Kataja, Meri; Berg, Janica (2022)
Kataja, Meri
Berg, Janica
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022121630650
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022121630650
Tiivistelmä
Sosiaalinen media koskettaa tänä päivänä suurinta osaa meistä iästä riippumatta. Erityisesti lapset ja nuoret ovat aktiivisia sosiaalisen median käyttäjiä. Sosiaalisen median käyttö aloitetaan usein jo ala-aste iässä. Lapsille ja nuorille sosiaalinen media tarjoaa paljon mahdollisuuksia, mutta myös vaaroja. Sosiaalisen median vaarat ovat haitallisia lapsen ja nuoren tasapainoiselle kehitykselle.
Opinnäytetyömme toteutetaan yhteistyössä Olkahisen koulun kanssa. Koulujen opetussuunnitelmaan on sisällytetty opetusta turvallisen sosiaalisen median käytöstä, mutta opetukseen tarvittavia materiaaleja ei ole vielä olemassa oppaan muodossa. Opinnäytetyömme tavoitteena on luoda ala-asteen luokanopettajille opettajan opas turvallisesta sosiaalisen median käytöstä. Opettajat hyödyntävät opasta 1–6-luokkalaisten lasten ja nuorten mediakasvatuksessa. Opas rakennetaan kirjallisuuden, tutkimusten sekä koululta saatujen tavoitteiden ja luokkakohtaisten sisältöjen pohjalta. Opas sisältää 1–6-luokkalaisten ikätasoon sopivaa teoriatietoa ja tehtäviä turvallisesta sosiaalisen median käytöstä.
Opinnäytetyömme tavoitteena on lisätä tietoisuutta sosiaalisen median vaaroista sekä niiden vaikutuksista. Tutkimusten mukaan sosiaalisen median negatiivisilla ilmiöillä on yhteys nuorten masennukseen, syrjäytymiseen, syömishäiriöihin sekä muuhun psyykkiseen oireiluun. Pyrimme opinnäytetyöllämme ennaltaehkäisemään näiden negatiivisten ilmiöiden vaikutuksia. Tavoitteenamme on myös lisätä luokanopettajien tietoisuutta sosiaalisen median vaaroista, sekä siitä miten ongelmatilanteissa tulee toimia ja mistä haetaan apua.
Opinnäytetyömme toteutetaan yhteistyössä Olkahisen koulun kanssa. Koulujen opetussuunnitelmaan on sisällytetty opetusta turvallisen sosiaalisen median käytöstä, mutta opetukseen tarvittavia materiaaleja ei ole vielä olemassa oppaan muodossa. Opinnäytetyömme tavoitteena on luoda ala-asteen luokanopettajille opettajan opas turvallisesta sosiaalisen median käytöstä. Opettajat hyödyntävät opasta 1–6-luokkalaisten lasten ja nuorten mediakasvatuksessa. Opas rakennetaan kirjallisuuden, tutkimusten sekä koululta saatujen tavoitteiden ja luokkakohtaisten sisältöjen pohjalta. Opas sisältää 1–6-luokkalaisten ikätasoon sopivaa teoriatietoa ja tehtäviä turvallisesta sosiaalisen median käytöstä.
Opinnäytetyömme tavoitteena on lisätä tietoisuutta sosiaalisen median vaaroista sekä niiden vaikutuksista. Tutkimusten mukaan sosiaalisen median negatiivisilla ilmiöillä on yhteys nuorten masennukseen, syrjäytymiseen, syömishäiriöihin sekä muuhun psyykkiseen oireiluun. Pyrimme opinnäytetyöllämme ennaltaehkäisemään näiden negatiivisten ilmiöiden vaikutuksia. Tavoitteenamme on myös lisätä luokanopettajien tietoisuutta sosiaalisen median vaaroista, sekä siitä miten ongelmatilanteissa tulee toimia ja mistä haetaan apua.