VERKKOSIVUJEN KEHITTÄMINEN CASE: DETUR
Mansner, Lotta (2022)
Mansner, Lotta
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022121630627
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022121630627
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli antaa kehitysideoita matkatoimisto Deturin vaikeaksi koettuun verkkosivuun. Työssä selvitettiin verkkosivujen käytettävyyttä ja tarkoitus oli miettiä kehitysideoita ja antaa ehdotuksia siitä, miten verkkosivusta saisi käyttäjäystävällisemmän ja miten saada lisää myyntiä. Tämän työn tutkimuskysymys oli ”Millaiset ovat hyvät verkkosivut?”
Työ on tutkimuksellinen opinnäytetyö, jossa on käytetty kvalitatiivista tutkimusmenetelmää. Tutkimusmenetelmäksi valikoitui puolistrukturoitu teemahaastattelu. Haastattelut olivat monivaiheisia ja sisälsivät puhelinsoittoja, sähköpostikeskusteluita sekä haastatteluita eri muodoissa. Tavoite oli saada haastattelun kautta selville asiakkaiden ajatuksia, ja tietoa siitä, mitkä asiat tuntuvat haastavilta ja tämän perusteella pohtia kehitysideoita. Työn toimeksiantajana toimii matkatoimisto Detur. Tästä työstä voi hyötyä myös muut yritykset.
Tämän opinnäytetyön teoriaosuudessa käsitellään hyvien verkkosivujen ominaisuuksia, suunnittelua ja rakentamista, käytettävyyttä, myyntiä, kehittämistä ja käyttäjäystävällisyyttä. Haastattelun vastaukset ovat kategorisoitu ja avattu teoriaosassa omina alaotsikkoina pääotsikoiden alle. Opinnäytetyössä on teoriaa apuna käyttäen etsitty kehitysideoita Deturin esille tuomiin haasteisiin.
Tässä opinnäytetyössä pystyttiin laajan teorian ja monien haastatteluiden vuoksi saamaan vastaus tutkimuskysymykseen, siihen miten verkkosivusta saisi käyttäjäystävällisemmän, miten saada lisää myyntiä sekä listattua kehitysideat. Opinnäytetyössä saavutettiin se, mitä lähdettiin tavoittelemaan.
Asiasanat: verkkosivu, käytettävyys, myynti, digitaalinen asiakaspolku
Työ on tutkimuksellinen opinnäytetyö, jossa on käytetty kvalitatiivista tutkimusmenetelmää. Tutkimusmenetelmäksi valikoitui puolistrukturoitu teemahaastattelu. Haastattelut olivat monivaiheisia ja sisälsivät puhelinsoittoja, sähköpostikeskusteluita sekä haastatteluita eri muodoissa. Tavoite oli saada haastattelun kautta selville asiakkaiden ajatuksia, ja tietoa siitä, mitkä asiat tuntuvat haastavilta ja tämän perusteella pohtia kehitysideoita. Työn toimeksiantajana toimii matkatoimisto Detur. Tästä työstä voi hyötyä myös muut yritykset.
Tämän opinnäytetyön teoriaosuudessa käsitellään hyvien verkkosivujen ominaisuuksia, suunnittelua ja rakentamista, käytettävyyttä, myyntiä, kehittämistä ja käyttäjäystävällisyyttä. Haastattelun vastaukset ovat kategorisoitu ja avattu teoriaosassa omina alaotsikkoina pääotsikoiden alle. Opinnäytetyössä on teoriaa apuna käyttäen etsitty kehitysideoita Deturin esille tuomiin haasteisiin.
Tässä opinnäytetyössä pystyttiin laajan teorian ja monien haastatteluiden vuoksi saamaan vastaus tutkimuskysymykseen, siihen miten verkkosivusta saisi käyttäjäystävällisemmän, miten saada lisää myyntiä sekä listattua kehitysideat. Opinnäytetyössä saavutettiin se, mitä lähdettiin tavoittelemaan.
Asiasanat: verkkosivu, käytettävyys, myynti, digitaalinen asiakaspolku