Pankki- ja vakuutusalan bonusten verokohtelu
Rovio, Antti (2022)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022121830728
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022121830728
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena on selvittää, onko Kilpailu- ja kuluttajaviraston maaliskuussa 2021 valtiovarainministeriölle tekemän aloitteen mukaisesti pankki- ja vakuutusalan bonusten verotuen poistaminen perusteltua.
If Vahinkovakuutus Oy teki vuonna 2015 KKV:lle toimenpidepyynnön, jossa se väitti OP Ryhmän käyttävän hyväkseen määräävää markkina-asemaansa vähittäispankkitoiminnassa sitomalla yhteen paikallisten Osuuspankkien tarjoamat vähittäispankkipalvelut ja Pohjola Vakuutus Oy:n tarjoamat vahinkovakuutukset. KKV päätti toimenpidepyyntöä koskevan tutkimuksensa vuonna 2019 ottamatta kantaa OP:n määräävään markkina-asemaan vähittäispankki- tai asuntoluottomarkkinoilla ja toteamalla OP-bonukset vain tavanomaisiksi tavoiksi antaa alennusta osuuskunnan jäsenille. Kuitenkin vuonna 2021 KKV teki aloitteen, jossa se esittää pankki- ja vahinkovakuutusalan verotuen poistamista perusteenaan, että verotuki suosii ainoastaan yhtä toimijaa, OP Ryhmää. Lisäksi KKV perustelee aloitettaan sillä, että nykyinen Verohallinnon ohjeistus, jossa katsotaan vakuutusmaksujen olevan rinnastettavissa palvelumaksuihin, on väärin.
Tutkimuksen lopputuloksena voidaan todeta, että KKV:n aloite on perusteeton siltä osin, että verotuki suosisi ainoastaan OP Ryhmää. The purpose of this thesis is to find out whether there is any reason to remove tax support of bonuses in the banking and insurance sector as presented by Finnish Competition and Consumer Authority in their initiative to the Ministry of Finance.
If P&C Insurance Ltd (publ), branch in Finland made a request in 2015 for FCCA to investigate if OP Financial Group is using its dominant position in retail banking by combining retail banking and damage insurances. In 2019 FCCA decided that OP bonuses are just an ordinary way to give discount to its members. In their decision FCCA did not take a stand on a dominant market position of OP in the retail banking or home loan markets. Despite of their decision in 2019, two years later FCCA made an initiative for the Ministry of Finance to change the taxation of bonuses in the industry because it only favors OP. In addition, FCCA claims that the current instructions regarding bonuses in the banking and insurance sectors by the Finnish Tax Administration have been misinterpreted. Costs of insurances should not count as service fees.
As a result of this thesis, I´d say that the current tax support of bonuses in banking and insurance sectors does not favor only OP, and therefore there is no reason to remove the tax support as FCCA is presenting in their initiative.
If Vahinkovakuutus Oy teki vuonna 2015 KKV:lle toimenpidepyynnön, jossa se väitti OP Ryhmän käyttävän hyväkseen määräävää markkina-asemaansa vähittäispankkitoiminnassa sitomalla yhteen paikallisten Osuuspankkien tarjoamat vähittäispankkipalvelut ja Pohjola Vakuutus Oy:n tarjoamat vahinkovakuutukset. KKV päätti toimenpidepyyntöä koskevan tutkimuksensa vuonna 2019 ottamatta kantaa OP:n määräävään markkina-asemaan vähittäispankki- tai asuntoluottomarkkinoilla ja toteamalla OP-bonukset vain tavanomaisiksi tavoiksi antaa alennusta osuuskunnan jäsenille. Kuitenkin vuonna 2021 KKV teki aloitteen, jossa se esittää pankki- ja vahinkovakuutusalan verotuen poistamista perusteenaan, että verotuki suosii ainoastaan yhtä toimijaa, OP Ryhmää. Lisäksi KKV perustelee aloitettaan sillä, että nykyinen Verohallinnon ohjeistus, jossa katsotaan vakuutusmaksujen olevan rinnastettavissa palvelumaksuihin, on väärin.
Tutkimuksen lopputuloksena voidaan todeta, että KKV:n aloite on perusteeton siltä osin, että verotuki suosisi ainoastaan OP Ryhmää.
If P&C Insurance Ltd (publ), branch in Finland made a request in 2015 for FCCA to investigate if OP Financial Group is using its dominant position in retail banking by combining retail banking and damage insurances. In 2019 FCCA decided that OP bonuses are just an ordinary way to give discount to its members. In their decision FCCA did not take a stand on a dominant market position of OP in the retail banking or home loan markets. Despite of their decision in 2019, two years later FCCA made an initiative for the Ministry of Finance to change the taxation of bonuses in the industry because it only favors OP. In addition, FCCA claims that the current instructions regarding bonuses in the banking and insurance sectors by the Finnish Tax Administration have been misinterpreted. Costs of insurances should not count as service fees.
As a result of this thesis, I´d say that the current tax support of bonuses in banking and insurance sectors does not favor only OP, and therefore there is no reason to remove the tax support as FCCA is presenting in their initiative.