Rutiinit luomassa turvallisuutta lapselle ympärivuorokautisesti avoimessa päiväkodissa - tutkimus Yrttitien päiväkodissa
Heiskanen, Taija (2010)
Heiskanen, Taija
Laurea-ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201003012626
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201003012626
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni aiheena on rutiinit luomassa turvallisuutta ympärivuorokautisesti avoimessa päiväkodissa. Työ on kvalitatiivinen tutkimus rutiinien turvallisuutta luovasta vaikutuksesta Yrttitien päiväkodissa.
Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, minkälaisia rutiineja Yrttitien päiväkodissa on, minkälaiset rutiinit luovat turvallisuutta ja minkälaiset taas luovat turvattomuutta sekä mistä koostuu rutiinien turvallisuutta luova vaikutus.
Työn teoreettinen viitekehys muodostuu ympärivuorokautisen päiväkodin erityispiirteistä ja tarpeesta, päiväkodin rutiineista ja vuorovaikutuksesta sekä turvallisuuden ulottuvuuksista. Tutkimusaineisto muodostuu kolmesta tutkimushaastattelusta ja 14 kyselylomakevastauksesta. Haastattelumenetelmänä käytin teemahaastattelua ja haastateltavina olivat kaksi Yrttitien päiväkodin lastentarhanopettajaa ja yksi lastenhoitaja. Kyselylomaketutkimuksessa käytin puolistrukturoituja kyselylomakkeita, jotka jaoin Yrttitien päiväkodin henkilökunnalle ja lasten vanhemmille.
Tutkimusten tulosten mukaan rutiinit ovat erittäin tärkeä ja olennainen osa päivähoidon arkea. Rutiinit toimivat osaltaan päivärytmin selkeyttäjinä, tärkeinä vuorovaikutustilanteina työntekijän ja lapsen välillä sekä turvallisuuden tunteen mahdollistajina. Rutiinien turvallisuutta luova vaikutus johtuu osaltaan päivärytmin selkeydestä ja samanlaisena pysymisestä päivittäin sekä rutiineissa tapahtuvan vuorovaikutuksen yksilökohtaisesta luonteesta.
Tutkimuksesta kävi myös ilmi, että päivähoidossa on kiinnitettävä huomiota erityisesti tiettyihin rutiineihin, joissa kohdataan enemmän turvattomuuden tunnetta lapsilla kuin muiden rutiinien kohdalla. Lapset ovat kuitenkin yksilöllisiä, eikä pelkkä tietyn rutiiniin toimittaminen ole usein syy turvattomuuden tunteeseen. Silloin kuin kyse on juuri itse rutiinin aiheuttamasta turvattomuuden tunteesta lapsella, on usein kyseessä rutiini, joka suoritetaan kotona erilailla kuin päivähoidossa. Tuttuus ja turvallisuus sekä ennakoitavuus kulkevatkin käsi kädessä yhdessä rutiinien kanssa päivähoidossa. Rutiinien pysyvyys ja sitä kautta niiden ennakoitavuus ei kuitenkaan riitä turvallisuuden tunteen luomiseen vaan siihen tarvitaan myös vuorovaikutusta. Työntekijöiden vuorovaikutus onkin olennainen osa rutiinien turvallisuutta luovassa vaikutuksessa.
Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, minkälaisia rutiineja Yrttitien päiväkodissa on, minkälaiset rutiinit luovat turvallisuutta ja minkälaiset taas luovat turvattomuutta sekä mistä koostuu rutiinien turvallisuutta luova vaikutus.
Työn teoreettinen viitekehys muodostuu ympärivuorokautisen päiväkodin erityispiirteistä ja tarpeesta, päiväkodin rutiineista ja vuorovaikutuksesta sekä turvallisuuden ulottuvuuksista. Tutkimusaineisto muodostuu kolmesta tutkimushaastattelusta ja 14 kyselylomakevastauksesta. Haastattelumenetelmänä käytin teemahaastattelua ja haastateltavina olivat kaksi Yrttitien päiväkodin lastentarhanopettajaa ja yksi lastenhoitaja. Kyselylomaketutkimuksessa käytin puolistrukturoituja kyselylomakkeita, jotka jaoin Yrttitien päiväkodin henkilökunnalle ja lasten vanhemmille.
Tutkimusten tulosten mukaan rutiinit ovat erittäin tärkeä ja olennainen osa päivähoidon arkea. Rutiinit toimivat osaltaan päivärytmin selkeyttäjinä, tärkeinä vuorovaikutustilanteina työntekijän ja lapsen välillä sekä turvallisuuden tunteen mahdollistajina. Rutiinien turvallisuutta luova vaikutus johtuu osaltaan päivärytmin selkeydestä ja samanlaisena pysymisestä päivittäin sekä rutiineissa tapahtuvan vuorovaikutuksen yksilökohtaisesta luonteesta.
Tutkimuksesta kävi myös ilmi, että päivähoidossa on kiinnitettävä huomiota erityisesti tiettyihin rutiineihin, joissa kohdataan enemmän turvattomuuden tunnetta lapsilla kuin muiden rutiinien kohdalla. Lapset ovat kuitenkin yksilöllisiä, eikä pelkkä tietyn rutiiniin toimittaminen ole usein syy turvattomuuden tunteeseen. Silloin kuin kyse on juuri itse rutiinin aiheuttamasta turvattomuuden tunteesta lapsella, on usein kyseessä rutiini, joka suoritetaan kotona erilailla kuin päivähoidossa. Tuttuus ja turvallisuus sekä ennakoitavuus kulkevatkin käsi kädessä yhdessä rutiinien kanssa päivähoidossa. Rutiinien pysyvyys ja sitä kautta niiden ennakoitavuus ei kuitenkaan riitä turvallisuuden tunteen luomiseen vaan siihen tarvitaan myös vuorovaikutusta. Työntekijöiden vuorovaikutus onkin olennainen osa rutiinien turvallisuutta luovassa vaikutuksessa.