Theseus käyttökatko ma 22.4. klo 12 alkaen. Katko jatkuu 22.4. klo 15 asti ja on koko Theseuksen laajuinen. Lisäksi töiden käsittely ja syöttö on estetty ti 23.4. ainakin klo 12 asti. Theseus service break from Mon 22.4. at 12:00. The break will last until 15:00 on Mon 22.4. and is Theseus-wide. In addition, processing and uploading of work will be blocked until at least 12:00 on Tue 23.4.
Kvalitativ deskriptiv fallstudie om ergoterapeuters digitala kompetens
Berglund, Nina (2022)
Berglund, Nina
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022123031683
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022123031683
Tiivistelmä
Syftet med mastersarbetet var att utreda ergoterapeuters digitala kompetens och kompetensbehov för att öka förståelsen för hur digital kompetens ska leva upp till de förändringar som sker i samhället. Med digital kompetens avses i detta arbete att känna till och besitta digitala färdigheter för att utifrån egna förutsättningar kunna använda olika digitala verktyg och digitala tjänster. För att svara på arbetets syfte valdes en fenomenografisk metodologi med kvalitativ ansats. Frågeställningarna var vilka digitala kompetenser har ergoterapeuter och vilka digitala kompetenser behöver ergoterapeuter. Som datainsamlingsmetod valdes semistrukturerad temaintervju med fokusgrupp, informanterna rekryterades via yrkeshögskolan Arcadas alumnregister. Fyra informanter med erfarenheter från kliniskt ergoterapiarbete bland barn, ungdomar och vuxna deltog i fokusgruppintervjuerna som genomfördes på distans vid två olika tillfällen hösten 2022. Materialet analyserades med innehållsanalys och resulterade i 7 kategorier; diversiteten av digitala verktyg, vikten av digitala verktyg som kommunikationsverktyg, digitala verktyg i rollen som rehabiliterande möjliggörare, digitala omgivningens kontext och komplexitet, attityders betydelse, behovet av kontinuerlig skolning och fortbildning, hotbilder och framtidens möjligheter. Ur resultatet framkommer att alla samhällets individer behöver kunna använda olika digitala tjänster för att vara delaktiga i samhället och att målen i de olika styr- och handlingsprogrammen ställer krav på en digitalt kompetent och förändringsbar rehabiliteringspersonal. Användningen av digitala tjänster, produkter och verktyg är mångfasetterad och berör i hög grad de inom ergoterapin centrala begreppen aktivitet och delaktighet som sammanbinder personen med aktivitetsutförandet i den digitala omgivningen. Ergoterapeuter besitter en viss förståelse och basnivå av digital kompetens som krävs för att kunna vara verksamma inom professionen. Intresse och attityder spelar en avgörande roll när det kommer till tillräcklig digital kompetens. För att säkerställa kvalitativ och kostnadseffektiv rehabilitering behöver ergoterapeuter aktivt satsa på ett kontinuerligt lärande som är i linje med samhällsutvecklingen allt eftersom den teknologiska utvecklingen framskrider.