Yritys X:n perehdytyssuunnitelma
Partti, Emilia (2023)
Partti, Emilia
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202301301786
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202301301786
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tavoitteena on rakentaa toimeksiantajayritykselle perehdytyssuunnitelma, jonka avulla yritys voi kehittää perehdytystoimintaansa. Yritys X on laajentumassa ja laajentumisen myötä yritykseen palkataan useita uusia työntekijöitä. Laadukkaalla ja kattavalla perehdytyksellä pyritään parantamaan työntekijöiden sopeutumista työhön ja sitoutumista yritykseen sekä vahvistamaan motivaatiota. Parempi motivaatio ja sitoutuminen vähentävät todennäköisyyttä työntekijöiden vaihtuvuudelle, mikä erityisesti pitkän perehdytyksen vaativassa palvelualan työssä on yritykselle kallista.
Perehdyttäminen on yleensä työsuhteen alkuvaiheeseen sijoittuva jakso, jonka avulla pyritään luomaan työntekijälle ymmärrys työssä vaadittavista järjestelmistä ja välineistä, työhön liittyvistä perustaidoista sekä työyhteisön sosiaalisesta kokonaisuudesta. Perehdyttämisen tavoitteena on mahdollistaa kaikille työntekijöille yhtäläiset mahdollisuudet suoriutua työstään. Perehdyttäminen on lakisääteistä, eli työnantaja velvoitetaan opastamaan työntekijöille heiltä odotetut tehtävät ja välineet. Perehdytys on olennaista myös työturvallisuuteen vedoten, sillä perehdytyksen avulla ehkäistään tehokkaasti työtapaturmia.
Teoreettinen viitekehys on muodostettu kirjallisuuskatsauksen keinoin ja Yritys X:n perehdytyksen nykytilaa on arvioitu havainnoiden nykyisten työntekijöiden toimintaa suhteessa edeltävään perehdytyksen materiaaliin ja sen sisältöön. Havainnoinnin lisäksi käytössä on ollut epämuodolliset keskustelut Yrityksen X omistajan kanssa sekä edellisestä perehdytyksestä vastaavan opinnäytetyön tekijän omien perehdytyskokemusten vertaaminen muodostettuun teoriapohjaan.
Havainnoidessa huomattiin, että vaikka työntekijät osaavat erittäin hyvin toteuttaa yksittäiset tehtävänsä, puuttuu heiltä riittävä ymmärrys kokonaistilanteesta sekä siitä, miten tehtävät vaikuttavat toisiinsa. Kun tarkastellaan aiemmin käytössä ollutta perehdytysmateriaalia, nähdäänkin että materiaali on suppeaa eikä siitä löydy syvyyttä, joka auttaisi ymmärtämään syy-seuraussuhteita
Työn tuloksena on perehdytyssuunnitelma, jossa esitetään myös erilaisia oppijoita hyödyttävät materiaalit kaikkiin suunnitelman osiin.
Perehdyttäminen on yleensä työsuhteen alkuvaiheeseen sijoittuva jakso, jonka avulla pyritään luomaan työntekijälle ymmärrys työssä vaadittavista järjestelmistä ja välineistä, työhön liittyvistä perustaidoista sekä työyhteisön sosiaalisesta kokonaisuudesta. Perehdyttämisen tavoitteena on mahdollistaa kaikille työntekijöille yhtäläiset mahdollisuudet suoriutua työstään. Perehdyttäminen on lakisääteistä, eli työnantaja velvoitetaan opastamaan työntekijöille heiltä odotetut tehtävät ja välineet. Perehdytys on olennaista myös työturvallisuuteen vedoten, sillä perehdytyksen avulla ehkäistään tehokkaasti työtapaturmia.
Teoreettinen viitekehys on muodostettu kirjallisuuskatsauksen keinoin ja Yritys X:n perehdytyksen nykytilaa on arvioitu havainnoiden nykyisten työntekijöiden toimintaa suhteessa edeltävään perehdytyksen materiaaliin ja sen sisältöön. Havainnoinnin lisäksi käytössä on ollut epämuodolliset keskustelut Yrityksen X omistajan kanssa sekä edellisestä perehdytyksestä vastaavan opinnäytetyön tekijän omien perehdytyskokemusten vertaaminen muodostettuun teoriapohjaan.
Havainnoidessa huomattiin, että vaikka työntekijät osaavat erittäin hyvin toteuttaa yksittäiset tehtävänsä, puuttuu heiltä riittävä ymmärrys kokonaistilanteesta sekä siitä, miten tehtävät vaikuttavat toisiinsa. Kun tarkastellaan aiemmin käytössä ollutta perehdytysmateriaalia, nähdäänkin että materiaali on suppeaa eikä siitä löydy syvyyttä, joka auttaisi ymmärtämään syy-seuraussuhteita
Työn tuloksena on perehdytyssuunnitelma, jossa esitetään myös erilaisia oppijoita hyödyttävät materiaalit kaikkiin suunnitelman osiin.