Vastuullisuus autorahoituksen markkinoinnissa
Tuomala, Julius (2023)
Tuomala, Julius
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202302021933
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202302021933
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena on tutkia ajoneuvojen vakuudellisen osamaksurahoituksen markkinoinnin vastuullisuutta, sekä erilaisia markkinoinnin vastuullisuuden kokemaan vaikuttavia tekijöitä. Opinnäytetyön tekijällä on taustallaan useiden vuosien työkokemus
ajoneuvojen myyntiin ja rahoittamiseen liittyen, ja tutkimuksen tietoperusta muodostuu osin myös opinnäytetyön tekijän tietämykseen perustuen. Opinnäytetyöllä ei ollut erillistä toimeksiantajaa, vaan opinnäytetyön aihe valikoitui kirjoittajan omien mielenkiinnon kohteiden mukaan.
Ajoneuvorahoituksen markkinointia tutkitaan opinnäytetyössä kolmesta eri näkulmasta. Nämä näkökulmat ovat rahoitusyhtiön ja myyjäliikkeen välinen markkinointi, rahoitusyhtiön ja loppuasiakkaan välinen markkinointi sekä myyjäliikkeen ja loppuasiakkaan välinen markkinointi.
Opinnäytetyön tuloksia tutkitaan muun muassa Excel-matriisille muodostetun kilpailija-analyysin, ja sen pohjalta muodostetun kilpailija-analyysiin pohjautuvan pisteytyksen avulla. Kyseinen kilpailija-analyysi ja sen pisteytys ovatkin keskeisiä materiaaleja niin tiedonkeruumenetelmiä, tulososiota sekä varsinaisia johtopäätöksiä tarkastellessa.
ajoneuvojen myyntiin ja rahoittamiseen liittyen, ja tutkimuksen tietoperusta muodostuu osin myös opinnäytetyön tekijän tietämykseen perustuen. Opinnäytetyöllä ei ollut erillistä toimeksiantajaa, vaan opinnäytetyön aihe valikoitui kirjoittajan omien mielenkiinnon kohteiden mukaan.
Ajoneuvorahoituksen markkinointia tutkitaan opinnäytetyössä kolmesta eri näkulmasta. Nämä näkökulmat ovat rahoitusyhtiön ja myyjäliikkeen välinen markkinointi, rahoitusyhtiön ja loppuasiakkaan välinen markkinointi sekä myyjäliikkeen ja loppuasiakkaan välinen markkinointi.
Opinnäytetyön tuloksia tutkitaan muun muassa Excel-matriisille muodostetun kilpailija-analyysin, ja sen pohjalta muodostetun kilpailija-analyysiin pohjautuvan pisteytyksen avulla. Kyseinen kilpailija-analyysi ja sen pisteytys ovatkin keskeisiä materiaaleja niin tiedonkeruumenetelmiä, tulososiota sekä varsinaisia johtopäätöksiä tarkastellessa.