Developing the ITSM process of a case company
Puupponen, Aleksi (2023)
Puupponen, Aleksi
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202302011920
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202302011920
Tiivistelmä
Alkuperäinen idea tälle insinöörityölle syntyi tarpeesta selvittää ylläpitopalvelun mahdolliset heikkoudet. Ylläpitopalvelu on SAS Instituten tarjoama palvelu SAS:n asiakas yritykselle.
Insinöörityön tarkoituksena oli suorittaa nykytilatutkimus ylläpitopalvelun nykytilasta. Nykytilatutkimuksessa hyödynnettiin ylläpitopalvelun työntekijöiden kanssa järjestettyjä haastatteluja sekä palveluun liittyviä sisäisiämateriaaleja.
Nykytilatutkimuksen tuloksena olivat palvelun vahvuudet ja heikkoudet. Heikkouksia arvioimalla pystyttiin määrittämään työn lopputulemalle merkittävät kehityskohteet niiden tarjoamien hyötyjen ja työmäärän mukaan. Kehityskohteet ja heikkoudet, joihin tässä työssä keskitytään ovat nykyisen tiketti pohjan parantelu sekä käytössä olevan projektihallintajärjestelmän kokonaisvaltainen hyödyntäminen. Valikoituneiden heikkouksien pohjalta rakennettiin käsitteellinen viitekehys tukemaan heikkouksia varten rakennettavia kehitys ehdotuksia. Teoria osion aiheisiin kuului ongelman ratkaisu palvelussa, tiketti pohjat, projektinhallintaohjelmistot ja niiden käyttöönotto.
Ensimmäisenä osana ratkaisua heikkouksille kehitettiin alustavat kehitysehdotukset, jotka arvioitiin ylläpitopalvelun työntekijöiden toimesta. Tämän jälkeen Lopulliset ratkaisu ehdotukset muotoiltiin vastaamaan ylläpidon työntekijöiltä saatua palautetta. Työn lopputuloksena yritys sai merkittävän parannuksen nykyiseen tiketin hallinta malliin tiketti pohjan avulla sekä hyvän ja hyödyllisen viitekehyksen projektinhallintajärjestelmän käyttöönottoa varten.
Insinöörityön tarkoituksena oli suorittaa nykytilatutkimus ylläpitopalvelun nykytilasta. Nykytilatutkimuksessa hyödynnettiin ylläpitopalvelun työntekijöiden kanssa järjestettyjä haastatteluja sekä palveluun liittyviä sisäisiämateriaaleja.
Nykytilatutkimuksen tuloksena olivat palvelun vahvuudet ja heikkoudet. Heikkouksia arvioimalla pystyttiin määrittämään työn lopputulemalle merkittävät kehityskohteet niiden tarjoamien hyötyjen ja työmäärän mukaan. Kehityskohteet ja heikkoudet, joihin tässä työssä keskitytään ovat nykyisen tiketti pohjan parantelu sekä käytössä olevan projektihallintajärjestelmän kokonaisvaltainen hyödyntäminen. Valikoituneiden heikkouksien pohjalta rakennettiin käsitteellinen viitekehys tukemaan heikkouksia varten rakennettavia kehitys ehdotuksia. Teoria osion aiheisiin kuului ongelman ratkaisu palvelussa, tiketti pohjat, projektinhallintaohjelmistot ja niiden käyttöönotto.
Ensimmäisenä osana ratkaisua heikkouksille kehitettiin alustavat kehitysehdotukset, jotka arvioitiin ylläpitopalvelun työntekijöiden toimesta. Tämän jälkeen Lopulliset ratkaisu ehdotukset muotoiltiin vastaamaan ylläpidon työntekijöiltä saatua palautetta. Työn lopputuloksena yritys sai merkittävän parannuksen nykyiseen tiketin hallinta malliin tiketti pohjan avulla sekä hyvän ja hyödyllisen viitekehyksen projektinhallintajärjestelmän käyttöönottoa varten.