Tampereen raitiotien ja sen lähialueiden viherkunnossapito
Hämäläinen, Leena (2023)
Hämäläinen, Leena
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202302021989
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202302021989
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on toiminnallinen työelämän kehittämistyö, jossa kehitettiin, toteutettiin sekä arvioitiin viherkunnossapidon uusia toimintatapoja ja työkäytäntöjä. Opinnäytetyössä tavoitteena oli tuottaa kaikkia osapuolia hyödyttävä kokonaisuus: viheralueiden hoitosuunnitelma käytettäväksi raitiotiellä ja sen lähialueilla tilaajien, Tampereen kaupungin sekä Raitiotieallianssin työvälineenä. Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi Sweco Finland Oy.
Tampereen raitiotien on rakentanut Raitiotieallianssi, ja kaupallinen liikenne on alkanut 9.8.2021, jolloin myös kunnossapitovastuu on luovutettu kunnossapitoallianssille. Kasvillisuuden osalta kunnossapitoallianssi vastaa nurmiradoista, ja muu viherrakenne on pääosin Tampereen Infran hoidossa. Hoitosuunnitelma karttatarkasteluineen keskittyy raitiotien 1. osaan, ja kasvillisuustyyppikohtaista tehtäväkortistoa voidaan hyödyntää palvelemaan myös raitiotien 2. osalla, jonka rakentaminen on alkanut keväällä 2022. Raitiotien laajentuessa kunnossapitovastuu siirtyy luovutuksissa eri toimijoille vastuurajojen mukaisesti.
Raitiotien lähialueilla tarkoitetaan viherrakennetta raitiotien vaikutusalueella – alue laajenee ja muuntuu sitä mukaa, kun kasvillisuus varttuu ja muun muassa puusto kasvaa pituutta. Tämä opinnäytetyö ei ota kantaa tai etsi tutkimusperusteita raitiotien rakentamiseen tai suunnitteluun liittyen, vaan keskittyy raitiotien ja sen lähialueiden kasvillisuuden ja kasvualustan kunnossapitoon rakennus- ja takuuajan jälkeen edustaen ohjeistuksen laatimisen aikaista tilannetta. Kunnossapidossa noudatetaan aina voimassa olevia määräyksiä ja ohjeita, ja ratajohdon rakenteet sekä suojaetäisyydet huomioidaan kaikissa raitiotien läheisyydessä tehtävien töiden suunnittelussa ja toteutuksessa.
Viheralueiden kehitystä ohjaavaa, perehtymistä vaatinutta aineistoa löytyi runsaasti, ja työn tekemiselle tunnistettiin monia reunaehtoja, jotka ovat toimineet myös tienviittoina kohti parasta mahdollista lopputulosta. Suullisin tiedonannoin on haettu tietoa ja vahvistettu omia näkemyksiä, ja raitiotiehen sekä sen lähialueisiin on tutustuttu matkalla pitkin radanvartta. Käytännönläheinen lähestyminen ja vuorovaikutteinen kunnossapidon käytäntöjen suunnittelu sekä kaikkien viherkunnossapidon toteutuksen sidosryhmien kuuleminen on varmistanut ammattimaisen ja aidosti hyödyllisen lopputuloksen.
Tampereen raitiotien on rakentanut Raitiotieallianssi, ja kaupallinen liikenne on alkanut 9.8.2021, jolloin myös kunnossapitovastuu on luovutettu kunnossapitoallianssille. Kasvillisuuden osalta kunnossapitoallianssi vastaa nurmiradoista, ja muu viherrakenne on pääosin Tampereen Infran hoidossa. Hoitosuunnitelma karttatarkasteluineen keskittyy raitiotien 1. osaan, ja kasvillisuustyyppikohtaista tehtäväkortistoa voidaan hyödyntää palvelemaan myös raitiotien 2. osalla, jonka rakentaminen on alkanut keväällä 2022. Raitiotien laajentuessa kunnossapitovastuu siirtyy luovutuksissa eri toimijoille vastuurajojen mukaisesti.
Raitiotien lähialueilla tarkoitetaan viherrakennetta raitiotien vaikutusalueella – alue laajenee ja muuntuu sitä mukaa, kun kasvillisuus varttuu ja muun muassa puusto kasvaa pituutta. Tämä opinnäytetyö ei ota kantaa tai etsi tutkimusperusteita raitiotien rakentamiseen tai suunnitteluun liittyen, vaan keskittyy raitiotien ja sen lähialueiden kasvillisuuden ja kasvualustan kunnossapitoon rakennus- ja takuuajan jälkeen edustaen ohjeistuksen laatimisen aikaista tilannetta. Kunnossapidossa noudatetaan aina voimassa olevia määräyksiä ja ohjeita, ja ratajohdon rakenteet sekä suojaetäisyydet huomioidaan kaikissa raitiotien läheisyydessä tehtävien töiden suunnittelussa ja toteutuksessa.
Viheralueiden kehitystä ohjaavaa, perehtymistä vaatinutta aineistoa löytyi runsaasti, ja työn tekemiselle tunnistettiin monia reunaehtoja, jotka ovat toimineet myös tienviittoina kohti parasta mahdollista lopputulosta. Suullisin tiedonannoin on haettu tietoa ja vahvistettu omia näkemyksiä, ja raitiotiehen sekä sen lähialueisiin on tutustuttu matkalla pitkin radanvartta. Käytännönläheinen lähestyminen ja vuorovaikutteinen kunnossapidon käytäntöjen suunnittelu sekä kaikkien viherkunnossapidon toteutuksen sidosryhmien kuuleminen on varmistanut ammattimaisen ja aidosti hyödyllisen lopputuloksen.