RAI-arvioinnin merkitys kotihoidonasiakkaan kokonaisvaltaisessa hoidossa
Kalenius, Pauliina (2023)
Kalenius, Pauliina
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202302032008
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202302032008
Tiivistelmä
Opinnäytetyössäni selvitettiin erään kotihoidon yksikön RAI osaamista ja ymmärrystä sen merkityksestä asiakkaan kokonaisvaltaisessa hoidossa. Yksikkö siirtyi 1.1.2023 alkaen osaksi Keski- Suomen hyvinvointialuetta ja työssä huomioitiin ikääntyneiden määrät alueella sekä tutkimushetken että hyvinvointialueen näkökulmasta.
Työssä käytettiin tiedonkeruumenetelmänä paperista henkilöstökyselyä, joka manuaalisesti tallennettiin GoogleForms-ohjelmaan ja saatiin luotettavat eroavaisuudet vastauksista sekä selkeät diagrammit.
Henkilöstökyselyssä saatiin selkeästi esiin se, että nykyisessä kotihoidon tilanteessa RAI arvioinnit koetaan haasteellisina ja siihen varattu aika koetaan liian vähäiseksi. Mittareiden tulosten tulkintaan tarvitaan lisää koulutusta ja mittariston hyödynnettävyys kotihoidossa koetaan vajavaisena. Tilastollisesti RAI-arviointien tekeminen on kuitenkin maanlaajuisesti tarkasteltuna hyvällä tasolla maakunnassamme.
RAI- arviointi koetaan kuitenkin tärkeänä ja mielenkiintoisena työvälineenä. Sen ansiosta meillä on mahdollisuus kohdentaa oikeita palveluita oikean aikaisesti ikääntyville kotihoidon asiakkaille. RAI- arviointi on myös yhdenvertainen ja tasapuolinen kaikille Suomen ikääntyneille. Henkilöstöltä löytyy osaamista ja ammattitaitoa sekä halua oppia uutta.
Tutkimuksen kohteena olevassa yksikössä on selkeä tarve ja kiinnostus kohdennetulle koulutukselle verkkokoulutusten lisäksi. Siitä hyötyvät sekä asiakkaat että henkilöstö, joiden ammattitaitoa vahvistetaan ja luodaan varmuutta omasta osaamisesta sekä tiimin osaamisesta toimia yhtenäisesti RAI arviointien parissa.
Työssä käytettiin tiedonkeruumenetelmänä paperista henkilöstökyselyä, joka manuaalisesti tallennettiin GoogleForms-ohjelmaan ja saatiin luotettavat eroavaisuudet vastauksista sekä selkeät diagrammit.
Henkilöstökyselyssä saatiin selkeästi esiin se, että nykyisessä kotihoidon tilanteessa RAI arvioinnit koetaan haasteellisina ja siihen varattu aika koetaan liian vähäiseksi. Mittareiden tulosten tulkintaan tarvitaan lisää koulutusta ja mittariston hyödynnettävyys kotihoidossa koetaan vajavaisena. Tilastollisesti RAI-arviointien tekeminen on kuitenkin maanlaajuisesti tarkasteltuna hyvällä tasolla maakunnassamme.
RAI- arviointi koetaan kuitenkin tärkeänä ja mielenkiintoisena työvälineenä. Sen ansiosta meillä on mahdollisuus kohdentaa oikeita palveluita oikean aikaisesti ikääntyville kotihoidon asiakkaille. RAI- arviointi on myös yhdenvertainen ja tasapuolinen kaikille Suomen ikääntyneille. Henkilöstöltä löytyy osaamista ja ammattitaitoa sekä halua oppia uutta.
Tutkimuksen kohteena olevassa yksikössä on selkeä tarve ja kiinnostus kohdennetulle koulutukselle verkkokoulutusten lisäksi. Siitä hyötyvät sekä asiakkaat että henkilöstö, joiden ammattitaitoa vahvistetaan ja luodaan varmuutta omasta osaamisesta sekä tiimin osaamisesta toimia yhtenäisesti RAI arviointien parissa.