Markkinoinnin automaatiojärjestelmän hyödyntäminen B2B-yrityksen inbound-markkinoinnissa
Mahlakaarto, Veera (2023)
Mahlakaarto, Veera
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202302072128
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202302072128
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää toimeksiantajalle mitä hyötyjä markkinoinnin automaatiosta on, mitä esteitä sen käyttöönotolle voi olla, ja miten käyttöönottoprosessi etenee. Opinnäytetyön taustalla oli toimeksiantajan olemassa oleva lisenssi HubSpot-järjestelmään, jota ei vielä ole hyödynnetty. Toimeksiantaja on suomalainen pk-yritys ja opinnäytetyö on rajattu koskemaan yrityksen B2B-liiketoimintaa.
Tietoperustassa kuvataan inbound-markkinoinnin keinoja, ja markkinoinnin automaatiojärjestelmän hyödyntämistä ja käyttöä. Tutkimuksen empiirinen aineisto kerättiin puolistrukturoiduilla teemahaastatteluilla markkinoinnin ammattilaisilta, jotka hyödyntävät markkinoinnin automaatiota työssään.
Aineisto analysoitiin laadullisesti, ja tuloksina esitetään markkinoinnin automaation käyttöönoton hyötyjen olevan suurempia kuin tarvittavat resurssit. Esteenä markkinoinnin automaatiolle voi olla yrityksen puutteelliset resurssit osaamisen ja ajankäytön suhteen. Käyttöönottoprosessi voitiin jakaa kahteen osaan: määrittelyyn ja tekniseen käyttöönottoon, joista pystyttiin määrittelemään askeleet käyttöönotolle.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että markkinoinnin automaatiojärjestelmä kannattaa ottaa käyttöön, jos yrityksellä on tavoitteena toteuttaa skaalautuvaa ja digitaalista markkinointia, jolla tavoitellaan liiketoiminnan kasvattamista. Markkinoinnin automaatio poistaa manuaalisia työvaiheita, joka lisää työn tekemisen mielekkyyttä.
Tietoperustassa kuvataan inbound-markkinoinnin keinoja, ja markkinoinnin automaatiojärjestelmän hyödyntämistä ja käyttöä. Tutkimuksen empiirinen aineisto kerättiin puolistrukturoiduilla teemahaastatteluilla markkinoinnin ammattilaisilta, jotka hyödyntävät markkinoinnin automaatiota työssään.
Aineisto analysoitiin laadullisesti, ja tuloksina esitetään markkinoinnin automaation käyttöönoton hyötyjen olevan suurempia kuin tarvittavat resurssit. Esteenä markkinoinnin automaatiolle voi olla yrityksen puutteelliset resurssit osaamisen ja ajankäytön suhteen. Käyttöönottoprosessi voitiin jakaa kahteen osaan: määrittelyyn ja tekniseen käyttöönottoon, joista pystyttiin määrittelemään askeleet käyttöönotolle.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että markkinoinnin automaatiojärjestelmä kannattaa ottaa käyttöön, jos yrityksellä on tavoitteena toteuttaa skaalautuvaa ja digitaalista markkinointia, jolla tavoitellaan liiketoiminnan kasvattamista. Markkinoinnin automaatio poistaa manuaalisia työvaiheita, joka lisää työn tekemisen mielekkyyttä.