Asiakaskokemus sähköisissä kanavissa vakuutusyhtiössä
Pellinen, Mia (2023)
Pellinen, Mia
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202302092220
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202302092220
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia sähköisten kanavien asiakaskokemusta vakuutusyhtiössä. Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi LähiTapiola Pirkanmaa. Tutkimus toteutettiin kyselynä, joka lähetettiin yli 2000 henkilöasiakkaille sähköpostin välityksellä. Otanta oli suuri, jotta tutkimuksen luotettavuus saatiin varmistettua. Kyselytutkimuksia oli kaksi erilaista, ja toinen niistä lähetettiin chatissa asioiville asiakkaille ja toinen verkkoviestin kautta asioiville asiakkaille. Tutkimuksessa selvitettiin muun muassa asiakkaan tyytyväisyyttä, palvelun luotettavuutta sekä sujuvuutta. Tutkimus oli määrällinen eli kvantitatiivinen tutkimus, joka toteutettiin loppuvuotena 2022.
Opinnäytetyö on jaettu kahteen osaan; teoreettinen osuus ja tutkimus. Teoreettinen osuus painottuu asiakaspalveluun, asiakaskokemukseen, digitaaliseen asiakaskokemukseen sekä näihin liittyvään kirjallisuuteen. Asiakaskokemusta käsitellään etenkin määrittelyn ja mittaamisen näkökulmasta. Viime vuosina digitaalisen asiakaskokemuksen merkitys on kasvanut, joten yritysten menestymisen kannalta olisi tärkeää panostaa myös tähän.
Tuloksista voidaan päätellä, että suurin osa vastaajista on tyytyväisiä saamaansa palveluun sähköisten kanavien välityksellä. Chatin kautta voi nopeasti kysyä vastausta kysymykseensä, ja sen kautta voi olla matalalla kynnyksellä yhteydessä vakuutusyhtiön asiakaspalveluun. Lisäksi suurin osa vastaajista pitää sähköisissä kanavissa saatua palvelua yhtä luotettavana kuin esimerkiksi toimistolta saatua palvelua. Osa vastaajista kuitenkin koki, että vakuutusasiat on parempi hoitaa soittamalla tai kasvotusten toimistolla, jotta palveluun voi luottaa ja asiat saa kerralla kuntoon.
Tutkimuksen kyselylomakkeeseen sai jättää myös avointa palautetta, joiden avulla saatiin kehitysideoita tulevaisuuden varalle. Pääosin palautteet olivat positiivisia ja asiakkaat kiittivät saamastaan asiakaspalvelusta. Palautteiden perusteella saatiin kehitysehdotuksia, joita toimeksiantaja voi käyttää tulevaisuudessaan hyödyksi. Opinnäytetyön avulla saatiin arvokasta tietoa sähköisten kanavien asiakaskokemuksesta toimeksiantajalle.
Opinnäytetyö on jaettu kahteen osaan; teoreettinen osuus ja tutkimus. Teoreettinen osuus painottuu asiakaspalveluun, asiakaskokemukseen, digitaaliseen asiakaskokemukseen sekä näihin liittyvään kirjallisuuteen. Asiakaskokemusta käsitellään etenkin määrittelyn ja mittaamisen näkökulmasta. Viime vuosina digitaalisen asiakaskokemuksen merkitys on kasvanut, joten yritysten menestymisen kannalta olisi tärkeää panostaa myös tähän.
Tuloksista voidaan päätellä, että suurin osa vastaajista on tyytyväisiä saamaansa palveluun sähköisten kanavien välityksellä. Chatin kautta voi nopeasti kysyä vastausta kysymykseensä, ja sen kautta voi olla matalalla kynnyksellä yhteydessä vakuutusyhtiön asiakaspalveluun. Lisäksi suurin osa vastaajista pitää sähköisissä kanavissa saatua palvelua yhtä luotettavana kuin esimerkiksi toimistolta saatua palvelua. Osa vastaajista kuitenkin koki, että vakuutusasiat on parempi hoitaa soittamalla tai kasvotusten toimistolla, jotta palveluun voi luottaa ja asiat saa kerralla kuntoon.
Tutkimuksen kyselylomakkeeseen sai jättää myös avointa palautetta, joiden avulla saatiin kehitysideoita tulevaisuuden varalle. Pääosin palautteet olivat positiivisia ja asiakkaat kiittivät saamastaan asiakaspalvelusta. Palautteiden perusteella saatiin kehitysehdotuksia, joita toimeksiantaja voi käyttää tulevaisuudessaan hyödyksi. Opinnäytetyön avulla saatiin arvokasta tietoa sähköisten kanavien asiakaskokemuksesta toimeksiantajalle.