Social hållbarhet inom lek
Kullström, Ella; Lundström, Melanie; Stubb, Miranda (2022)
Kullström, Ella
Lundström, Melanie
Stubb, Miranda
2022
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202303033028
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202303033028
Tiivistelmä
Social hållbarhet inom lek har en stor betydelse för barnets utveckling. Pedagogen inom småbarnspedagogik skall stöda barnets alla utvecklingsområden vilka är de kognitiva-, -fysiska-, motoriska-, språkliga-, sociala-, emotionella utvecklingsområdena. I leken kommer den sociala interaktionen fram och den främjar barnets övergripande utveckling. Leken ger barnet möjlighet för att utforska sin omvärld, utveckla sina sociala relationer och vara delaktig. Avsikterna med småbarnspedagogiken var och förblir, att främja barnens miljömedvetenhet och främja ett miljövänligt förhållningssätt. Att sträva efter en hållbar livsstil och för en hållbar utveckling så tidigt som möjligt och introducera detta för barnen är nyttigt, dock är det aldrig för sent för barnen att lära sig om det. Vårt syfte med arbetet är att få en djupare förståelse på social hållbarhet och hur den kopplas till lek. Våra frågeställningar är: Vad är social hållbarhet inom småbarnspedagogik? Vad innebär social hållbarhet inom lek? För att få svar på våra frågeställningar har vi gjort en litteraturstudie där vi analyserar 11 olika artiklar. Vi kom fram till tre huvudresultat: social hållbar småbarnspedagogik, lekens betydelse för barnets utveckling och utveckling av småbarnspedagogik. Resultaten tyder på att social hållbarhet inom småbarnspedagogik är betydelsefullt för barnets utveckling, läran om hållbarhet, stärkandet av sociala nätverk, välbefinnande och delaktighet på daghemmen. Resultatet ger en även förståelse om lekens betydelse för barnets utveckling, lärande, kreativitet, fantasi och delaktighet. Slutligen tyder resultaten att pedagogen skall ha kunskap om lek, social hållbarhet och småbarnspedagogikens centrala uppgifter för att kunna stöda barnets delaktighet.