Influence of Product Packaging on Students' Purchase Decision: impact of household products' packaging on students’ buying decision in Finland
Östring, Ida; Sipponen, Miska (2023)
Östring, Ida
Sipponen, Miska
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202303133464
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202303133464
Tiivistelmä
Vihreä markkinointi on osa tuotepakkauksen kehitystä ja sillä voi olla merkittävä vaikutus kuluttajan
ostopäätökseen. Ekologiset arvot ja kestävän kehityksen tukeminen vaikuttaa suoranaisesti niin yrityksiin
kuin yksityishenkilöihin, ja tuotepakkauksissa olevien ympäristöväittämien oikeellisuuden varmistamiseksi
suunnitellaan laissa määrättäviä säädöksiä. Tuotepakkauksen visuaalisuudella ja sanavalinnoilla pyritään
vaikuttamaan kuluttajan ostopäätökseen eikä kaikki väittämät ole todenperäisiä vaan yritys harjoittaa
tällöin viherpesua.
Kyselytutkimus toteutettiin kvantitatiivisena tutkimuksena ja aineisto kerättiin Google Formsiin tehdystä
lyhyestä kyselystä, jonka kohteena oli Suomessa asuvat korkeakouluopiskelijat. Anonyymissä kyselyssä
vastattiin kahdeksaan väittämään viisiportaisen Likert-asteikon avulla. Tavoitteena oli selvittää
kotitaloustuotteiden tuotepakkauksen vaikutus opiskelijoiden ostopäätökseen ja saada vastaus kolmeen
tutkimuskysymykseen.
Teoreettisessa viitekehyksessä käsiteltiin viherpesua ja mitä ympäristöystävällinen markkinointi pitää
sisällään, ostokäyttäymistä sekä vihreää markkinointia. Tietoperustaa saatiin aiemmin tehdyistä
tutkimuksista, kirjallisista lähteistä sekä sähköisistä lähteistä.
Tuloksia verrattiin aiempiin vastaaviin tutkimuksiin ja tutkimuksen hypoteesiin. Tuloksista nähtiin, että
suurin osa tutkimukseen osallistuneista vastaajista luottaa tuotepakkauksissa oleviin vihreisiin väittämiin ja
vähemmistölle tuotteen kestävyys oli hintaa tärkeämpää. Vastaajien mukaan hinta on ensisijainen tekijä
ostopäätöstä tehdessä ja tunnetut tuotemerkit saivat eniten kannatusta.
Tuloksista voitiin päätellä, että keskiverto opiskelijan taloudellisella tilanteella ja pakkauksen
visuaalisuudella on vaikutus tuotetta valittaessa. Green marketing is part of product development, and it can have a significant impact on the purchase deci sion of a consumer. Ecological values and supporting sustainability affect directly both companies and indi viduals and legal acts are being prepared to ensure the validity of sustainability claims in product packaging.
The visuals and wording of a product package are used to influence the purchase decision of a consumer
and not all claims are truthful and thus a company is practicing greenwashing.
A survey was conducted as quantitative research and the material was collected using a short Google Forms
questionnaire, which targeted college students living in Finland. Eight statements were answered in an
anonymous questionnaire using a five-point Likert scale. The objective was to find out the impact of prod uct packaging of household products on students’ purchase decision and to find answers to three research
questions.
Theoretical framework considered greenwashing, purchase behaviour, green marketing and what sustaina ble marketing includes. Knowledge base was formed from previous research as well as traditional and elec tronic literature sources.
Results were compared to previous corresponding research and the research hypothesis. Results showed
that most of the respondents trust the sustainability claims made in product packaging, and that for the
minority the product’s sustainability was more important than the price. According to the respondents,
price is the primary factor and known brands are preferred when making a purchase decision.
It could be gathered from the results that the average students’ economical situation the visuals of a pack age have an impact when choosing a product.
ostopäätökseen. Ekologiset arvot ja kestävän kehityksen tukeminen vaikuttaa suoranaisesti niin yrityksiin
kuin yksityishenkilöihin, ja tuotepakkauksissa olevien ympäristöväittämien oikeellisuuden varmistamiseksi
suunnitellaan laissa määrättäviä säädöksiä. Tuotepakkauksen visuaalisuudella ja sanavalinnoilla pyritään
vaikuttamaan kuluttajan ostopäätökseen eikä kaikki väittämät ole todenperäisiä vaan yritys harjoittaa
tällöin viherpesua.
Kyselytutkimus toteutettiin kvantitatiivisena tutkimuksena ja aineisto kerättiin Google Formsiin tehdystä
lyhyestä kyselystä, jonka kohteena oli Suomessa asuvat korkeakouluopiskelijat. Anonyymissä kyselyssä
vastattiin kahdeksaan väittämään viisiportaisen Likert-asteikon avulla. Tavoitteena oli selvittää
kotitaloustuotteiden tuotepakkauksen vaikutus opiskelijoiden ostopäätökseen ja saada vastaus kolmeen
tutkimuskysymykseen.
Teoreettisessa viitekehyksessä käsiteltiin viherpesua ja mitä ympäristöystävällinen markkinointi pitää
sisällään, ostokäyttäymistä sekä vihreää markkinointia. Tietoperustaa saatiin aiemmin tehdyistä
tutkimuksista, kirjallisista lähteistä sekä sähköisistä lähteistä.
Tuloksia verrattiin aiempiin vastaaviin tutkimuksiin ja tutkimuksen hypoteesiin. Tuloksista nähtiin, että
suurin osa tutkimukseen osallistuneista vastaajista luottaa tuotepakkauksissa oleviin vihreisiin väittämiin ja
vähemmistölle tuotteen kestävyys oli hintaa tärkeämpää. Vastaajien mukaan hinta on ensisijainen tekijä
ostopäätöstä tehdessä ja tunnetut tuotemerkit saivat eniten kannatusta.
Tuloksista voitiin päätellä, että keskiverto opiskelijan taloudellisella tilanteella ja pakkauksen
visuaalisuudella on vaikutus tuotetta valittaessa.
The visuals and wording of a product package are used to influence the purchase decision of a consumer
and not all claims are truthful and thus a company is practicing greenwashing.
A survey was conducted as quantitative research and the material was collected using a short Google Forms
questionnaire, which targeted college students living in Finland. Eight statements were answered in an
anonymous questionnaire using a five-point Likert scale. The objective was to find out the impact of prod uct packaging of household products on students’ purchase decision and to find answers to three research
questions.
Theoretical framework considered greenwashing, purchase behaviour, green marketing and what sustaina ble marketing includes. Knowledge base was formed from previous research as well as traditional and elec tronic literature sources.
Results were compared to previous corresponding research and the research hypothesis. Results showed
that most of the respondents trust the sustainability claims made in product packaging, and that for the
minority the product’s sustainability was more important than the price. According to the respondents,
price is the primary factor and known brands are preferred when making a purchase decision.
It could be gathered from the results that the average students’ economical situation the visuals of a pack age have an impact when choosing a product.