PPG Tikkurilan jälleenmyyjien myyntiosaamisen kehittäminen : maalimyyjän myyntikoulutus –verkkokoulutus
Tomi, Otto (2023)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202303153609
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202303153609
Tiivistelmä
Tämän työn toimeksiantona oli kehittää PPG Tikkurilan jälleenmyyjien myyntiosaamista luomalla Tikkurila Akatemia Online –verkkokoulutusalustalle myyntiaiheinen verkkokoulutus. Toimeksiantaja PPG Tikkurila on maaleja ja lakkoja valmistava teollisuusyritys, joka myy lähes kaikki tuotteensa loppukäyttäjille jälleenmyyntiliikkeidensä kautta. Jälleenmyyntiverkosto on tärkeä osa PPG Tikkurilan myynnin onnistumista, ja siksi Tikkurila pyrkii monin keinoin vaikuttamaan jälleenmyyjien motivaatioon ja osaamiseen myydä juuri PPG Tikkurilan tuotteita. Yksi näistä keinoista on jälleenmyyjien kouluttaminen. Tarve myyntiaiheiselle koulutukselle oli lähtöisin PPG Tikkurilan jälleenmyyjiltä saaduista palautteista sekä yrityksen tavoitteesta kehittää digitaalisia palveluitaan.
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tuotoksena syntyi uusille maalimyyjille kohdistettu Maalimyyjän myyntikoulutus –verkkokoulutus. Verkkokoulutuksessa perehdytään vähittäiskaupassa tapahtuvan maalinmyyntitilanteen eri vaiheisiin ja annetaan käytännön vinkkejä myyntitilanteissa menestymiseen. Uusien myyjien lisäksi kokeneemmat myyjät voivat hyödyntää koulutuksessa esitettäviä näkökulmia ja vinkkejä myyntityönsä tukena.
Maalimyyjän myyntikoulutuksen teoreettisena pohjana toimi henkilökohtaisen myyntityön myyntiprosessin ja verkkokurssin toteuttamisen teoriat. Teoriaosuudessa tarkasteltiin myös, miksi jälleenmyyjiin kohdistuva myynninedistäminen on tärkeää. Työn empiirisessä osuudessa tehtiin teemahaastatteluita seitsemälle kokeneelle maalimyyjälle koskien vähittäiskaupassa tapahtuvaa maalinmyyntitilannetta. Haastatteluiden tuloksina saatiin hyviä konkreettisia käytäntöjä ja vinkkejä, joita pystyttiin hyödyntämään koulutuksen sisällössä.
Maalimyyjän myyntikoulutus julkaistiin Tikkurila Akatemiassa helmikuussa 2023. Toimeksiantajan mukaan se täytti asetetut tavoitteet sekä brändi-ilmevaatimukset. Koulutuksen avulla myyntityön alkutaipaleella oleva henkilö saa oleellista tietoa myyntitilanteen vaiheista ja hyviä, heti käytäntöön otettavia, vinkkejä myyntityönsä kehittämiseksi. Työn jatkokehittämisehdotuksiksi muodostui palautekanavan lisääminen ja koulutukselle sopivien markkinointitoimien tutkiminen.
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tuotoksena syntyi uusille maalimyyjille kohdistettu Maalimyyjän myyntikoulutus –verkkokoulutus. Verkkokoulutuksessa perehdytään vähittäiskaupassa tapahtuvan maalinmyyntitilanteen eri vaiheisiin ja annetaan käytännön vinkkejä myyntitilanteissa menestymiseen. Uusien myyjien lisäksi kokeneemmat myyjät voivat hyödyntää koulutuksessa esitettäviä näkökulmia ja vinkkejä myyntityönsä tukena.
Maalimyyjän myyntikoulutuksen teoreettisena pohjana toimi henkilökohtaisen myyntityön myyntiprosessin ja verkkokurssin toteuttamisen teoriat. Teoriaosuudessa tarkasteltiin myös, miksi jälleenmyyjiin kohdistuva myynninedistäminen on tärkeää. Työn empiirisessä osuudessa tehtiin teemahaastatteluita seitsemälle kokeneelle maalimyyjälle koskien vähittäiskaupassa tapahtuvaa maalinmyyntitilannetta. Haastatteluiden tuloksina saatiin hyviä konkreettisia käytäntöjä ja vinkkejä, joita pystyttiin hyödyntämään koulutuksen sisällössä.
Maalimyyjän myyntikoulutus julkaistiin Tikkurila Akatemiassa helmikuussa 2023. Toimeksiantajan mukaan se täytti asetetut tavoitteet sekä brändi-ilmevaatimukset. Koulutuksen avulla myyntityön alkutaipaleella oleva henkilö saa oleellista tietoa myyntitilanteen vaiheista ja hyviä, heti käytäntöön otettavia, vinkkejä myyntityönsä kehittämiseksi. Työn jatkokehittämisehdotuksiksi muodostui palautekanavan lisääminen ja koulutukselle sopivien markkinointitoimien tutkiminen.