Nuorten kuluttajien sitoutuminen talouspaperin käyttöön: case: Lambi
Viinikainen, Viona (2023)
Viinikainen, Viona
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202303153607
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202303153607
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tutkittiin nuorten kuluttajien kulutustottumuksia ohjaavia tekijöitä talouspaperin käyttöön ja ostamiseen liittyen. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää talouspaperin käytön mahdollisia esteitä ja ajureita. Tavoitteena oli myös saada tietoa, josta olisi toimeksiantajalle hyötyä nuorten kuluttajien sitoutumisen vahvistamisessa ja rakentamisessa jatkossa.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivista tutkimusmenetelmää käyttäen. Aineistonkeruu suoritettiin kahdella eri ryhmähaastattelulla, joihin molempiin osallistui viisi haastateltavaa. Ryhmähaastattelut toteutettiin teemahaastattelurunkoja noudattaen.
Opinnäytetyön rakenne etenee tutkimusasetelmakuvauksen kautta teoreettiseen viitekehykseen, joka on koostettu kriittisesti valituista verkkolähteistä ja aiheeseen liittyvästä kirjallisuudesta. Tämän jälkeen kuvataan tutkimuksen toteutuminen ja tutkimuksella saadut tulokset. Lopuksi esitellään tulosten pohjalta tehdyt johtopäätökset ja pohdintaa tutkimuksen luotettavuudesta ja jatkokäytöstä.
Tutkimuksen tulokset osoittavat, että oleellisia syitä nuorten kuluttajien vähäiselle talouspaperin käytölle
löytyi asetettuja hypoteeseja enemmän. Haastatteluihin osallistuneet henkilöt jakoivat paljon yhteisiä mielipiteitä ja kokemuksia, joilla on suuri vaikutus ostopäätöksen tekemiselle. Tutkimuksen avulla pystyttiin löytämään myös talouspaperin ostoon kannustavia ajureita ja löytämään toimeksiantajalle uusia kehitysideoita sitoutumisen rakentamiselle tulevaisuudessa.
Tutkimuksen tulosten perusteella voidaan huomata, kuinka tärkeää on ymmärtää eri ikäisten kohderyhmien eroavaisuudet sitoutumista rakentaessa. Yksi ja sama lähestymistapa ei toimi koko asiakaskunnalle.
Tutkimuksen tuloksena saatiin kattavasti tietoa nuorten kuluttajien ostopäätöksen ja kulutustottumusten
takana vaikuttavista asenteista ja ajatuksista. Tutkimuksen tuloksia voidaan hyödyntää myös muilla aloilla hahmottamaan yleisesti nykypäivän nuorten kulutustottumusten takana piileviä motiiveja.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivista tutkimusmenetelmää käyttäen. Aineistonkeruu suoritettiin kahdella eri ryhmähaastattelulla, joihin molempiin osallistui viisi haastateltavaa. Ryhmähaastattelut toteutettiin teemahaastattelurunkoja noudattaen.
Opinnäytetyön rakenne etenee tutkimusasetelmakuvauksen kautta teoreettiseen viitekehykseen, joka on koostettu kriittisesti valituista verkkolähteistä ja aiheeseen liittyvästä kirjallisuudesta. Tämän jälkeen kuvataan tutkimuksen toteutuminen ja tutkimuksella saadut tulokset. Lopuksi esitellään tulosten pohjalta tehdyt johtopäätökset ja pohdintaa tutkimuksen luotettavuudesta ja jatkokäytöstä.
Tutkimuksen tulokset osoittavat, että oleellisia syitä nuorten kuluttajien vähäiselle talouspaperin käytölle
löytyi asetettuja hypoteeseja enemmän. Haastatteluihin osallistuneet henkilöt jakoivat paljon yhteisiä mielipiteitä ja kokemuksia, joilla on suuri vaikutus ostopäätöksen tekemiselle. Tutkimuksen avulla pystyttiin löytämään myös talouspaperin ostoon kannustavia ajureita ja löytämään toimeksiantajalle uusia kehitysideoita sitoutumisen rakentamiselle tulevaisuudessa.
Tutkimuksen tulosten perusteella voidaan huomata, kuinka tärkeää on ymmärtää eri ikäisten kohderyhmien eroavaisuudet sitoutumista rakentaessa. Yksi ja sama lähestymistapa ei toimi koko asiakaskunnalle.
Tutkimuksen tuloksena saatiin kattavasti tietoa nuorten kuluttajien ostopäätöksen ja kulutustottumusten
takana vaikuttavista asenteista ja ajatuksista. Tutkimuksen tuloksia voidaan hyödyntää myös muilla aloilla hahmottamaan yleisesti nykypäivän nuorten kulutustottumusten takana piileviä motiiveja.