Digitaalisen markkinoinnin opas pienyrityksille
Mäkelä, Santeri (2023)
Mäkelä, Santeri
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202303203896
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202303203896
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö pyrkii luomaan oppaan pienille yrityksille, jotka ovat aloittamassa digitaalista markkinointia. Digitaalinen markkinointi pohjautuu pitkälti erilaisten palveluiden ja työkalujen hyödyntämiseen, jonka takia nämä palvelut ovat keskeinen osa opinnäytetyötä.
Opinnäytetyö alkaa johdannolla, jossa käydään läpi opinnäytetyön keskeiset asiat, tavoitteet sekä opinnäytetyön rakenne.
Digitaalisessa markkinoinnissa pyritään päästä tiettyyn tavoitteeseen, jonka takia opinnäytetyön toinen kappale koostuu tavoitteiden löytämisestä sekä markkinointistrategian idean ymmärtämisestä. Strategian tarkoitus on ohjata digitaalista markkinointia kohti tavoitetta.
Kolmannessa opinnäytetyön kappaleessa tekijä käy läpi vaihtoehtoisia digitaalisen markkinoinnin kanavia ja keinoja. Mainittuja keinoja ovat sisältömarkkinointi, hakukonemarkkinointi, sosiaalisen median markkinointi. Erilaisten markkinointikeinojen lisäksi tekijä kertoo digitaalisen markkinoinnin aloittamisen jälkeisestä kehityksestä, sekä keinoista mitata onnistumisia ja keinoista löytää kehityksen kohteita digitaalisen markkinoinnin strategiaan.
Opinnäytetyön tuotos on PowerPoint pohjainen opas, jossa kirjoittaja käy opinnäyteyön
teoriaosuuden tärkeimmät kohdat läpi, digitaalista markkinointia aloittavan pienyrityksen
kannalta. Opas sisältää lyhyen kuvauksen erilaisista markkinointikeinoista, perusteet markkinointistrategian kehittämiselle sekä markkinointikanavien mahdollisuuksia.
Opinnäytetyö alkaa johdannolla, jossa käydään läpi opinnäytetyön keskeiset asiat, tavoitteet sekä opinnäytetyön rakenne.
Digitaalisessa markkinoinnissa pyritään päästä tiettyyn tavoitteeseen, jonka takia opinnäytetyön toinen kappale koostuu tavoitteiden löytämisestä sekä markkinointistrategian idean ymmärtämisestä. Strategian tarkoitus on ohjata digitaalista markkinointia kohti tavoitetta.
Kolmannessa opinnäytetyön kappaleessa tekijä käy läpi vaihtoehtoisia digitaalisen markkinoinnin kanavia ja keinoja. Mainittuja keinoja ovat sisältömarkkinointi, hakukonemarkkinointi, sosiaalisen median markkinointi. Erilaisten markkinointikeinojen lisäksi tekijä kertoo digitaalisen markkinoinnin aloittamisen jälkeisestä kehityksestä, sekä keinoista mitata onnistumisia ja keinoista löytää kehityksen kohteita digitaalisen markkinoinnin strategiaan.
Opinnäytetyön tuotos on PowerPoint pohjainen opas, jossa kirjoittaja käy opinnäyteyön
teoriaosuuden tärkeimmät kohdat läpi, digitaalista markkinointia aloittavan pienyrityksen
kannalta. Opas sisältää lyhyen kuvauksen erilaisista markkinointikeinoista, perusteet markkinointistrategian kehittämiselle sekä markkinointikanavien mahdollisuuksia.