Moodle verkko-oppimisympäristön kehittäminen hevosalan aikuisopiskelijoille
Koivukoski, Eliisa (2015)
Koivukoski, Eliisa
2015
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202303213930
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202303213930
Tiivistelmä
Tutkimuksen tavoitteena oli tutkia, miten Moodle verkko-oppimisympäristöä tulisi kehittää hevosalan aikuisopiskelijoille. Tutkimuksessa tarkasteltiin millaisia käyttökokemuksia aikuisopiskelijat olivat saaneet Moodlen käytöstä ja miten heidän mielestään verkkooppimisympäristössä tulisi kehittää, jotta se tukisi paremmin heidän hevosalan aikuisopiskeluaan.
Tutkimuksen viitekehyksenä oli kirjallinen teoria, jossa käsiteltiin hevostaloutta, hevosalan opiskelua sekä erityisesti aikuisopiskeluun ja verkko-opetukseen liittyviä keskeisiä tekijöitä. Viitekehyksen tavoitteena oli saada teoreettista tietoa, jonka avulla tutkimuksessa käytettävä kyselylomake oli mahdollista laatia ja analysoida.
Tutkimuksen aineiston hankittiin kyselylomakkeella. Kysymyksiin oli valmiit vastausvaihtoehdot sekä niihin oli varattu myös avoimia kommenttikenttiä, joihin oli mahdollisuus kommentoida tai esittää omia kehittämisideoita. Tutkimus oli rajattu vain Kaustisen hevostaloutta opiskelleille aikuisopiskelijoille vuosina 2009—2014. Tutkimuksen analysointiin käytettiin Excel-ohjelmaa. Analysoinnissa hyödynnettiin myös avoimiin kommenttikenttiin saatuja vastauksia.
Tutkimus osoitti, että hevosalan opiskelijat eivät poikkea muista aikuisopiskelijoista. Heillä on samanlaisia ongelmia kuin muillakin aikuisopiskelijoilla: oman elämän ja työn yhdistäminen opiskeluun, aikaresurssit sekä omat opiskelutaidot. Opiskelumotivaatio oli kuitenkin korkea ja omaa hevosalan osaamista haluttiin kehittää. Tutkimuksessa selkeästi tärkeimmäksi asiaksi nousi palautteen saaminen suoritetuista tehtävistä, olivat ne käytäntöön liittyviä tai kirjallisia. Aikuisopiskelijat toivat esille, että ilman kunnollista palautetta jää epäselväksi mitä osasi ja missä olisi kehitettävaa.
Tutkimuksen mukaan hevosalan aikuisopiskelua on mahdollista parantaa verkkooppimisympäristö kehittämällä. Kehittämisessä olisi kuitenkin tärkeä huomioida hevosala ja siihen liittyvät käytännöt ja erityisesti oppimistehtävien tulisi olla opittavaan asiaan liittyviä ja käytännönläheisiä. Tutkimuksessa nousi esille se, että virtuaalisuus ei korvaa todellista käytäntöä, mutta se voi olla hyvänä apuna. Verkko-oppimisympäristö olisi rakennettava selkeäksi ja käyttäjäystävälliseksi, josta asiat löytyvät helposti. Lisäksi olisi tärkeää heti opintojen alussa orientoida verkko-oppimisympäristön käyttöön, yhteisiin pelisääntöihin ja aikatauluihin.
Tutkimuksen viitekehyksenä oli kirjallinen teoria, jossa käsiteltiin hevostaloutta, hevosalan opiskelua sekä erityisesti aikuisopiskeluun ja verkko-opetukseen liittyviä keskeisiä tekijöitä. Viitekehyksen tavoitteena oli saada teoreettista tietoa, jonka avulla tutkimuksessa käytettävä kyselylomake oli mahdollista laatia ja analysoida.
Tutkimuksen aineiston hankittiin kyselylomakkeella. Kysymyksiin oli valmiit vastausvaihtoehdot sekä niihin oli varattu myös avoimia kommenttikenttiä, joihin oli mahdollisuus kommentoida tai esittää omia kehittämisideoita. Tutkimus oli rajattu vain Kaustisen hevostaloutta opiskelleille aikuisopiskelijoille vuosina 2009—2014. Tutkimuksen analysointiin käytettiin Excel-ohjelmaa. Analysoinnissa hyödynnettiin myös avoimiin kommenttikenttiin saatuja vastauksia.
Tutkimus osoitti, että hevosalan opiskelijat eivät poikkea muista aikuisopiskelijoista. Heillä on samanlaisia ongelmia kuin muillakin aikuisopiskelijoilla: oman elämän ja työn yhdistäminen opiskeluun, aikaresurssit sekä omat opiskelutaidot. Opiskelumotivaatio oli kuitenkin korkea ja omaa hevosalan osaamista haluttiin kehittää. Tutkimuksessa selkeästi tärkeimmäksi asiaksi nousi palautteen saaminen suoritetuista tehtävistä, olivat ne käytäntöön liittyviä tai kirjallisia. Aikuisopiskelijat toivat esille, että ilman kunnollista palautetta jää epäselväksi mitä osasi ja missä olisi kehitettävaa.
Tutkimuksen mukaan hevosalan aikuisopiskelua on mahdollista parantaa verkkooppimisympäristö kehittämällä. Kehittämisessä olisi kuitenkin tärkeä huomioida hevosala ja siihen liittyvät käytännöt ja erityisesti oppimistehtävien tulisi olla opittavaan asiaan liittyviä ja käytännönläheisiä. Tutkimuksessa nousi esille se, että virtuaalisuus ei korvaa todellista käytäntöä, mutta se voi olla hyvänä apuna. Verkko-oppimisympäristö olisi rakennettava selkeäksi ja käyttäjäystävälliseksi, josta asiat löytyvät helposti. Lisäksi olisi tärkeää heti opintojen alussa orientoida verkko-oppimisympäristön käyttöön, yhteisiin pelisääntöihin ja aikatauluihin.