Mistä luut tykkäävät? Auta Elmeriä valitsemaan: H5P -peli esikouluikäisten lasten luustoterveyden edistämisen tueksi
Auvinen, Mandi; Ronkainen, Susanna (2023)
Auvinen, Mandi
Ronkainen, Susanna
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202303244127
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202303244127
Tiivistelmä
Tämä toiminnallinen opinnäytetyö kuvaa Suomen Luustoliitto ry:n tilaaman pelin suunnittelu- ja toteuttamisprosessia. Pelin tavoitteena on edistää esikouluikäisten lasten luustoterveyteen liittyvää osaamista. Työssä keskeisiä käsitteitä olivat esikouluikäisten lasten kasvu ja kehitys, luusto ja luustoterveyden edistäminen sekä pelipohjainen oppiminen.
Opinnäytetyön teoreettisessa osuudessa luustoterveyden edistämistä tarkasteltiin ravitsemuksen, liikunnan ja unen näkökulmasta. Lapsuuden aikana luodaan perusta vahvalle luustolle sekä terveellisille elintavoille. Pelaamista käsiteltiin oppimisen näkökulmasta. Leikit ja pelit ovat lapsille luonnollinen tapa oppia. Digitaalinen pelaaminen on osa lasten leikkimistä ja parhaimmillaan hyvä tuki oppimiselle.
Opinnäytetyön toiminnallisena osuutena toteutettiin peli esikouluikäisille. Peli rakennettiin H5P-työkalulla. Sen tekemisessä hyödynnettiin tietoa esikouluikäisen lasten kehityksestä ja taidoista. Pelissä käytettiin kuvaa, tekstiä ja ääntä, jolloin peliä voivat pelata taitotasoltaan erilaiset lapset. Pelissä pelaaja pääsee tutustumaan luustoterveyttä edistäviin ja heikentäviin tekijöihin. Se koostuu tietoa antavista ja opittua testaavista osioista. Peli julkaistiin Suomen Luustoliitto ry:n verkkosivuilla.
Tilaaja antoi palautetta tehdystä pelistä. Palautteen mukaan peli vastasi tilaajan tarpeita ja pelissä oli hyvin tuotu esiin tietoa luustoterveydestä. Tilaaja piti peliä käytännönläheisenä ja siitä koettiin olevan hyötyä Suomen Luustoliitto ry:lle. Tulevaisuudessa peliä voidaan hyödyntää myös muun Suomen Luustoliitto ry:n viestinnän tukena.
Opinnäytetyön teoreettisessa osuudessa luustoterveyden edistämistä tarkasteltiin ravitsemuksen, liikunnan ja unen näkökulmasta. Lapsuuden aikana luodaan perusta vahvalle luustolle sekä terveellisille elintavoille. Pelaamista käsiteltiin oppimisen näkökulmasta. Leikit ja pelit ovat lapsille luonnollinen tapa oppia. Digitaalinen pelaaminen on osa lasten leikkimistä ja parhaimmillaan hyvä tuki oppimiselle.
Opinnäytetyön toiminnallisena osuutena toteutettiin peli esikouluikäisille. Peli rakennettiin H5P-työkalulla. Sen tekemisessä hyödynnettiin tietoa esikouluikäisen lasten kehityksestä ja taidoista. Pelissä käytettiin kuvaa, tekstiä ja ääntä, jolloin peliä voivat pelata taitotasoltaan erilaiset lapset. Pelissä pelaaja pääsee tutustumaan luustoterveyttä edistäviin ja heikentäviin tekijöihin. Se koostuu tietoa antavista ja opittua testaavista osioista. Peli julkaistiin Suomen Luustoliitto ry:n verkkosivuilla.
Tilaaja antoi palautetta tehdystä pelistä. Palautteen mukaan peli vastasi tilaajan tarpeita ja pelissä oli hyvin tuotu esiin tietoa luustoterveydestä. Tilaaja piti peliä käytännönläheisenä ja siitä koettiin olevan hyötyä Suomen Luustoliitto ry:lle. Tulevaisuudessa peliä voidaan hyödyntää myös muun Suomen Luustoliitto ry:n viestinnän tukena.
