AAC-menetelmät;puhetta tukeva,korjaava ja täydentävä kommunikointi varhaiskasvatuksessa.
Pohjonen, Anne (2023)
Pohjonen, Anne
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202303234065
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202303234065
Tiivistelmä
Tiivistelmä
Teen opinnäytetyön Vaasan kaupungin varhaiskasvatukseen, Alkulan päiväkotiin.
Tämän kuvailevan kirjallisuuskatsauksen tavoitteena on tuoda esille AAC-menetelmien hyötyjä lasten kielen
kehityksen tukemisessa varhaiskasvatuksessa.
Lasten kielen ja kommunikoinnin haasteet ovat lisääntyneet viimeisten vuosien aikana valtakunnallisesti.
Varhaiskasvatuksessa tämä näyttäytyy siten, että yleisin syy tehostetun tuen edellytyksiin ovat lasten kielen
haasteet ja häiriöt. Varhaiskasvatuksella on monia tärkeitä tehtäviä, joiden tarkoituksena on mahdollistaa kaik kien varhaiskasvatuksessa olevien lasten yhdenvertainen ja kokonaisvaltainen kasvu, kehitys ja oppiminen.
AAC-menetelmien on katsottu olevat yksi tehokkaimmista kuntoutuksen menetelmistä, lasten kielen ja kommu nikoinnin tukemisessa varhaiskasvatuksessa. AAC-menetelmät ovat puhetta tukevia, täydentäviä ja korvavia
kommunikaatiomenetelmiä. AAC-menetelmiin kuuluvat mm. tukiviittomat, kuvakommunikaatio, eleilmaisut ja
blisskieli. Puhetta korvaavat, täydentävät ja tukevat menetelmät, mahdollistavat sen, että jokainen lapsi kieli haasteistaan huolimatta tulisi kuulluksi, nähdyksi ja ymmärretyksi.
Opinnäytetyön tuloksista voidaan päätellä, että varhaiskasvatuksen kieli ja kommunikaatio haasteet ovat lisään tyneet varhaiskasvatuksessa huimasti viimeisten vuosien aikana. Kieli ja kommunikaatiohaasteiset lapset tarvit sevat entistä enemmän kuntoutusta kielihaasteisiinsa.
Varhaiskasvatuslaki ja muut varhaiskasvatusta ohjaavat säädökset edellyttävät, että jokainen lapsi tulee kuul luksi, nähdyksi ja osalliseksi.
Kuvailevan kirjallisuuskatsauksen myötä voidaan todeta, että varhain aloitettu kuntoutus ja AAC-menetelmien
hyödyntäminen edes auttavat kielen ja kommunikoinnin kuntoutusta. Tiivistelmä
Teen opinnäytetyön Vaasan kaupungin varhaiskasvatukseen, Alkulan päiväkotiin.
Tämän kuvailevan kirjallisuuskatsauksen tavoitteena on tuoda esille AAC-menetelmien hyötyjä lasten kielen
kehityksen tukemisessa varhaiskasvatuksessa.
Lasten kielen ja kommunikoinnin haasteet ovat lisääntyneet viimeisten vuosien aikana valtakunnallisesti.
Varhaiskasvatuksessa tämä näyttäytyy siten, että yleisin syy tehostetun tuen edellytyksiin ovat lasten kielen
haasteet ja häiriöt. Varhaiskasvatuksella on monia tärkeitä tehtäviä, joiden tarkoituksena on mahdollistaa kaik kien varhaiskasvatuksessa olevien lasten yhdenvertainen ja kokonaisvaltainen kasvu, kehitys ja oppiminen.
AAC-menetelmien on katsottu olevat yksi tehokkaimmista kuntoutuksen menetelmistä, lasten kielen ja kommu nikoinnin tukemisessa varhaiskasvatuksessa. AAC-menetelmät ovat puhetta tukevia, täydentäviä ja korvavia
kommunikaatiomenetelmiä. AAC-menetelmiin kuuluvat mm. tukiviittomat, kuvakommunikaatio, eleilmaisut ja
blisskieli. Puhetta korvaavat, täydentävät ja tukevat menetelmät, mahdollistavat sen, että jokainen lapsi kieli haasteistaan huolimatta tulisi kuulluksi, nähdyksi ja ymmärretyksi.
Opinnäytetyön tuloksista voidaan päätellä, että varhaiskasvatuksen kieli ja kommunikaatio haasteet ovat lisään tyneet varhaiskasvatuksessa huimasti viimeisten vuosien aikana. Kieli ja kommunikaatiohaasteiset lapset tarvit sevat entistä enemmän kuntoutusta kielihaasteisiinsa.
Varhaiskasvatuslaki ja muut varhaiskasvatusta ohjaavat säädökset edellyttävät, että jokainen lapsi tulee kuul luksi, nähdyksi ja osalliseksi.
Kuvailevan kirjallisuuskatsauksen myötä voidaan todeta, että varhain aloitettu kuntoutus ja AAC-menetelmien
hyödyntäminen edes auttavat kielen ja kommunikoinnin kuntoutusta.
Teen opinnäytetyön Vaasan kaupungin varhaiskasvatukseen, Alkulan päiväkotiin.
Tämän kuvailevan kirjallisuuskatsauksen tavoitteena on tuoda esille AAC-menetelmien hyötyjä lasten kielen
kehityksen tukemisessa varhaiskasvatuksessa.
Lasten kielen ja kommunikoinnin haasteet ovat lisääntyneet viimeisten vuosien aikana valtakunnallisesti.
Varhaiskasvatuksessa tämä näyttäytyy siten, että yleisin syy tehostetun tuen edellytyksiin ovat lasten kielen
haasteet ja häiriöt. Varhaiskasvatuksella on monia tärkeitä tehtäviä, joiden tarkoituksena on mahdollistaa kaik kien varhaiskasvatuksessa olevien lasten yhdenvertainen ja kokonaisvaltainen kasvu, kehitys ja oppiminen.
AAC-menetelmien on katsottu olevat yksi tehokkaimmista kuntoutuksen menetelmistä, lasten kielen ja kommu nikoinnin tukemisessa varhaiskasvatuksessa. AAC-menetelmät ovat puhetta tukevia, täydentäviä ja korvavia
kommunikaatiomenetelmiä. AAC-menetelmiin kuuluvat mm. tukiviittomat, kuvakommunikaatio, eleilmaisut ja
blisskieli. Puhetta korvaavat, täydentävät ja tukevat menetelmät, mahdollistavat sen, että jokainen lapsi kieli haasteistaan huolimatta tulisi kuulluksi, nähdyksi ja ymmärretyksi.
Opinnäytetyön tuloksista voidaan päätellä, että varhaiskasvatuksen kieli ja kommunikaatio haasteet ovat lisään tyneet varhaiskasvatuksessa huimasti viimeisten vuosien aikana. Kieli ja kommunikaatiohaasteiset lapset tarvit sevat entistä enemmän kuntoutusta kielihaasteisiinsa.
Varhaiskasvatuslaki ja muut varhaiskasvatusta ohjaavat säädökset edellyttävät, että jokainen lapsi tulee kuul luksi, nähdyksi ja osalliseksi.
Kuvailevan kirjallisuuskatsauksen myötä voidaan todeta, että varhain aloitettu kuntoutus ja AAC-menetelmien
hyödyntäminen edes auttavat kielen ja kommunikoinnin kuntoutusta.
Teen opinnäytetyön Vaasan kaupungin varhaiskasvatukseen, Alkulan päiväkotiin.
Tämän kuvailevan kirjallisuuskatsauksen tavoitteena on tuoda esille AAC-menetelmien hyötyjä lasten kielen
kehityksen tukemisessa varhaiskasvatuksessa.
Lasten kielen ja kommunikoinnin haasteet ovat lisääntyneet viimeisten vuosien aikana valtakunnallisesti.
Varhaiskasvatuksessa tämä näyttäytyy siten, että yleisin syy tehostetun tuen edellytyksiin ovat lasten kielen
haasteet ja häiriöt. Varhaiskasvatuksella on monia tärkeitä tehtäviä, joiden tarkoituksena on mahdollistaa kaik kien varhaiskasvatuksessa olevien lasten yhdenvertainen ja kokonaisvaltainen kasvu, kehitys ja oppiminen.
AAC-menetelmien on katsottu olevat yksi tehokkaimmista kuntoutuksen menetelmistä, lasten kielen ja kommu nikoinnin tukemisessa varhaiskasvatuksessa. AAC-menetelmät ovat puhetta tukevia, täydentäviä ja korvavia
kommunikaatiomenetelmiä. AAC-menetelmiin kuuluvat mm. tukiviittomat, kuvakommunikaatio, eleilmaisut ja
blisskieli. Puhetta korvaavat, täydentävät ja tukevat menetelmät, mahdollistavat sen, että jokainen lapsi kieli haasteistaan huolimatta tulisi kuulluksi, nähdyksi ja ymmärretyksi.
Opinnäytetyön tuloksista voidaan päätellä, että varhaiskasvatuksen kieli ja kommunikaatio haasteet ovat lisään tyneet varhaiskasvatuksessa huimasti viimeisten vuosien aikana. Kieli ja kommunikaatiohaasteiset lapset tarvit sevat entistä enemmän kuntoutusta kielihaasteisiinsa.
Varhaiskasvatuslaki ja muut varhaiskasvatusta ohjaavat säädökset edellyttävät, että jokainen lapsi tulee kuul luksi, nähdyksi ja osalliseksi.
Kuvailevan kirjallisuuskatsauksen myötä voidaan todeta, että varhain aloitettu kuntoutus ja AAC-menetelmien
hyödyntäminen edes auttavat kielen ja kommunikoinnin kuntoutusta.