Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Ravintolahenkilöstön työntekijäkokemus yrityksessä X

Rummukainen, Ellinoora (2023)

Avaa tiedosto
Rummukainen_Ellinoora.pdf (1.181Mt)
Lataukset: 


Rummukainen, Ellinoora
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202303284291
Tiivistelmä
Koronan tuoma epävarmuus matkailu- ja ravintola-alalle on vaikuttanut voimakkaasti alan houkuttelevuuteen, johtaen siihen, että osa työntekijöistä on päätynyt vaihtamaan alaa. Koska on tärkeää, että alalla saadaan pidettyä osaajat, on syytä kiinnittää työntekijöiden kokemukseen huomiota nykyistä enemmän. Työntekijän rooli asiakaskokemuksen muodostumisessa on suuri, mikä lisää teeman tärkeyttä. Positiivisella työntekijäkokemuksella ei yksin paranneta työntekijöiden tyytyväisyyttä vaan sen avulla kehitetään myös yritysmielikuvaa, asiakaskokemusta ja viivan alle jäävää tulosta.
Tässä opinnäytetyössä tutkittiin kymenlaaksolaisen majoitus- ja ravintola-alan yrityksen ravintolahenkilöstön työntekijäkokemusta. Työn tavoitteena oli selvittää, millaiseksi tämänhetkinen työntekijäkokemus koetaan yrityksen ravintoloissa. Lisäksi tavoitteena työssä oli löytää tekijöitä, jotka työntekijät kokevat merkityksellisinä suhteessa omaan kokemukseensa sekä kehityskohteita, joihin panostamalla kokemusta voitaisiin parantaa. Tässä työssä työntekijäkokemus rakentui neljän eri osa-alueen kokonaisuudesta, joista jokainen osa-alue muodosti oman alaongelmansa.

Tietoperustassa avattiin työntekijäkokemuksen käsitettä sekä paneuduttiin positiivisen työntekijäkokemuksen merkitykseen yksilön ja yrityksen kannalta. Lisäksi tietoperustassa käsiteltiin työntekijäkokemukseen vaikuttavia tekijöitä kahden eri teoriamallin pohjalta sekä sitä, miten työntekijäkokemusta tulisi kehittää.

Opinnäytetyö oli tutkimusotteeltaan yhdistelmä määrällistä ja laadullista tutkimusmenetelmää. Ensimmäinen osa toteutettiin verkkokyselynä ja toinen, tutkimusta syventävä osa, puolistrukturoituina haastatteluina. Perusjoukko muodostui toimeksiantajan kolmen ravintolan sali- ja keittiötyöntekijöistä, joka käsitti 38 henkilöä. Tutkimuksesta oli rajattu esihenkilöroolissa olevat työntekijät pois. Määrällinen kysely oli avoinna kaikille perusjoukon jäsenille ja siihen vastasi yhteensä 24 henkilöä. Syventäviin haastatteluihin osallistui viisi henkilöä, kaksi keittiöstä ja kolme salin puolelta. Tutkimus toteutettiin syksyllä 2022.

Tutkimuksen perusteella työntekijöiden tämänhetkinen työntekijäkokemus nähdään pääasiassa positiivisena. Kuitenkin kehitystä vaativia tekijöitä nousi esiin kaikissa neljässä osa-alueessa. Positiivisimmiksi koettiin työn autonomia ja teknologinen ympäristö. Tulosten perusteella etenkin fyysisen ja kulttuurisen ympäristön tekijöissä koettiin olevan parannettavaa. Fyysisen ympäristön kokemukseen vaikutti etenkin työtilojen pieni koko, säilytysratkaisut sekä työvaatteet. Kulttuurisessa ympäristössä kehitystä vaativia alueita koettiin olevan etenkin palautekäytännöissä ja työilmapiirin kehittämisessä.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste