Varhaiskasvatuksen opettajien kokemuksia esi- ja alkuopetuksen nivelvaiheesta: tarkastelukulmana tehostetun ja erityisen tuen jatkuvuus
Tuohimäki, Katri; Horbach, Marja (2023)
Tuohimäki, Katri
Horbach, Marja
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202303284312
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202303284312
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on selvittää kouvolalaisten varhaiskasvatuksen opettajien kokemuksia esi- ja alkuopetuksen nivelvaiheesta. Tässä opinnäytetyössä selvitetään, millaisina kouvolalaiset varhaiskasvatuksen opettajat näkevät vaikutusmahdollisuutensa lasten tuen, erityisesti tehostetun ja erityisen tuen, jatkuvuuteen esiopetuksesta alkuopetukseen siirtymisen nivelvaiheessa. Tässä opinnäytetyössä kerrotaan lisäksi, miten Kouvolassa esi- ja alkuopetuksen nivelvaiheessa työskennellään sen eteen, että tehostettua tai erityistä tukea tarvitsevat lapset saisivat alkuopetukseen siirryttyään riittävää tehostettua ja erityistä tukea. Tämä opinnäytetyö on laadullinen tutkimus. Opinnäytetyötä varten on haastateltu yksilöllisesti viittä varhaiskasvatuksen opettajaa ja kahta varhaiskasvatuksen erityisopettajaa lukuvuoden 2021–2022 päätteeksi. Haastatteluaineistoa on työstetty aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä. Haastattelujen myötä opinnäytetyön painopisteeksi nousi joustava esi- ja alkuopetus. Joustava esi- ja alkuopetus tarkoittaa vuosiluokkiin sitomatonta opetusta, jossa esiopetuksen ja alkuopetuksen raja hämärtyy. Haastatellut varhaiskasvatuksen opettajat kokivat alkuopetuksen henkilökunnan arvostavan heidän tekemää työtään sitä enemmän, mitä enemmän joustavaa esi- ja alkuopetusta oli ollut. Mitä enemmän yhteistyötä alkuopetuksen kanssa oli lukuvuoden 2021–2022 aikana tehty, sitä enemmän haastatellut varhaiskasvatuksen opettajat kokivat voivansa vaikuttaa tehostetun ja erityisen tuen jatkuvuuteen esi- ja alkuopetuksen nivelvaiheessa. Jatkotutkimusehdotuksiksi nousi nivelvaiheiden tutkimus. Tässä opinnäytetyössä keskityttiin pelkästään varhaiskasvatusyksiköiden yhteydessä toimiviin esiopetusyksiköihin, ei tutkittu lainkaan perusopetuksen yhteydessä sijaitsevia esiopetusyksiköitä ja näiden henkilöstön kokemuksia. Joustava esi- ja alkuopetus yleistyy. Tätä olisi hyvä tutkia myös lisää. The objective of this thesis is to examine the early childhood educators’ experiences in the city of Kouvola in supporting the transition from pre-primary education to primary education for children requiring intensified and special support.
The data was collected by qualitative research methods. Five semi-structured one-to-one interviews were conducted with five early childhood educators at the end of the school year 2021–2022 and one semi-structured interview was conducted with two early childhood special educators. Data-driven content analysis was used to process the collected data. Based on the data-driven analysis of the interview data, flexible pre-primary and primary education became the main focal point of the study. Flexible pre-primary and primary education refers to teaching which is not tied to a specific grade and in which the line between pre-primary education and primary education is therefor blurred.
The more the primary school teachers co-operated with the early education educators during the school year 2021–2022, the more the interviewed early education educaters experienced appreciation for their work from the primary school teachers. Flexible pre-primary and primary education was considered an important tool in the co-operation between pre-primary and primary education. The more flexible pre-primary and primary education was conducted during the school year 2021–2022, the more the early education educators felt they were able to support the transition from pre-primary education to primary education for children requiring intensified and special support.
The data was collected by qualitative research methods. Five semi-structured one-to-one interviews were conducted with five early childhood educators at the end of the school year 2021–2022 and one semi-structured interview was conducted with two early childhood special educators. Data-driven content analysis was used to process the collected data. Based on the data-driven analysis of the interview data, flexible pre-primary and primary education became the main focal point of the study. Flexible pre-primary and primary education refers to teaching which is not tied to a specific grade and in which the line between pre-primary education and primary education is therefor blurred.
The more the primary school teachers co-operated with the early education educators during the school year 2021–2022, the more the interviewed early education educaters experienced appreciation for their work from the primary school teachers. Flexible pre-primary and primary education was considered an important tool in the co-operation between pre-primary and primary education. The more flexible pre-primary and primary education was conducted during the school year 2021–2022, the more the early education educators felt they were able to support the transition from pre-primary education to primary education for children requiring intensified and special support.
