Vastavalmistuneen sairaanhoitajan valmiudet lasten mielenterveyshoitotyössä
Honkamäki, Tiia; Rantaniitty, Roosa (2023)
Honkamäki, Tiia
Rantaniitty, Roosa
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202303284310
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202303284310
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää vastavalmistuneen sairaanhoitajan valmiudet lasten mielenterveyshoitotyössä. Tavoitteena tällä opinnäytetyöllä oli selvittää lastenhoitotyöhön liittyvät osaamisvaatimukset ja vastavalmistuneiden pätevyys mielenterveyshoitotyöhön.
Opinnäytetyö toteutettiin kuvailevana kirjallisuuskatsauksena. Aineistoa haettiin Cinahl-, Andor-, Finna- ja Medic-tietokannoista. Aineiston valinnassa käytettiin sisäänotto- ja poissulkukriteereitä. Näiden perusteella opinnäytetyöhön valittiin 10 tutkimusartikkelia. Tutkimusaineiston analysoinnissa käytettiin aineistolähtöistä sisällönanalyysiä.
Tulokset osoittivat, että lasten hoitotyö vaatii sairaanhoitajilta monenlaista osaamista, tärkeimpänä yleinen kiinnostuneisuus lapsia ja perheitä kohtaan. Lasten hoitotyössä korostuu erityisesti perhehoitotyö ja vanhempien huomioiminen. Lasten kanssa kommunikointi tuli olla ikätasoihin kohdistettua ja täten vaatii erityisosaamista. Tuloksista käy myös ilmi, että mielenterveyshoitotyön opintojaksolla oli suuri merkitys mielenterveyshoitotyöhön valmistuville sairaanhoitajille. Opintojakso muutti opiskelijoiden asenteita ja ennakkoluuloja myönteisemmiksi sekä valmisti opiskelijat työhön. Myös aikaisemmalla työkokemuksella mielenterveyshoitotyöstä nähtiin olevan positiivisia vaikutuksia valmistuville opiskelijoille. Viimeisellä harjoittelujaksolla oli merkittäviä vaikutuksia työhön siirtymiseen.
Vastavalmistuneiden osaaminen ja valmiudet toimia mielenterveyshoitotyössä ovat tärkeitä aiheita tutkia lisää, joten näistä olisi hyvä tehdä lisää tutkimuksia, esimerkiksi vastavalmistuneiden osaamistaustan selvittäminen lastenpsykiatrisella osastolla.
Opinnäytetyö toteutettiin kuvailevana kirjallisuuskatsauksena. Aineistoa haettiin Cinahl-, Andor-, Finna- ja Medic-tietokannoista. Aineiston valinnassa käytettiin sisäänotto- ja poissulkukriteereitä. Näiden perusteella opinnäytetyöhön valittiin 10 tutkimusartikkelia. Tutkimusaineiston analysoinnissa käytettiin aineistolähtöistä sisällönanalyysiä.
Tulokset osoittivat, että lasten hoitotyö vaatii sairaanhoitajilta monenlaista osaamista, tärkeimpänä yleinen kiinnostuneisuus lapsia ja perheitä kohtaan. Lasten hoitotyössä korostuu erityisesti perhehoitotyö ja vanhempien huomioiminen. Lasten kanssa kommunikointi tuli olla ikätasoihin kohdistettua ja täten vaatii erityisosaamista. Tuloksista käy myös ilmi, että mielenterveyshoitotyön opintojaksolla oli suuri merkitys mielenterveyshoitotyöhön valmistuville sairaanhoitajille. Opintojakso muutti opiskelijoiden asenteita ja ennakkoluuloja myönteisemmiksi sekä valmisti opiskelijat työhön. Myös aikaisemmalla työkokemuksella mielenterveyshoitotyöstä nähtiin olevan positiivisia vaikutuksia valmistuville opiskelijoille. Viimeisellä harjoittelujaksolla oli merkittäviä vaikutuksia työhön siirtymiseen.
Vastavalmistuneiden osaaminen ja valmiudet toimia mielenterveyshoitotyössä ovat tärkeitä aiheita tutkia lisää, joten näistä olisi hyvä tehdä lisää tutkimuksia, esimerkiksi vastavalmistuneiden osaamistaustan selvittäminen lastenpsykiatrisella osastolla.
