Lupaus Puoti -verkkokaupan kehittäminen
Pasanen, Eliina (2023)
Pasanen, Eliina
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202303284270
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202303284270
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tarkoitus tehdä Lupaus Puoti -verkkokaupalle suunnitelma sen kehittämistä varten. Tavoitteena oli kehittää verkkokauppaa toimivammaksi ja asiakaskokemusta paremmaksi. Opinnäytetyön toimeksiantajana toimii Itu Biodyn Oy, joka toimii muun muassa sertifioidun luonnonkosmetiikan maahantuojana ja tukkukauppana Helsingissä.
Opinnäytetyön viitekehyksessä kerrottiin, millainen on toimiva verkkokauppa, millä tavoilla verkkokaupan löydettävyyteen voidaan vaikuttaa ja millaiseen suuntaan verkkokauppojen kehitys on tällä hetkellä menossa. Asiakastuntemusta käsiteltiin mega- ja kuluttajatrendien avulla sekä paneuduttiin siihen mitkä asiat vaikuttavat ostopäätöksen tekemiseen. Menetelminä käytettiin benchmarking- ja kuluttajakyselytutkimusta. Vertailussa huomattiin kategorioiden erilainen jaottelu sekä suodatusvaihtoehdot. Näiden lisäksi saatiin ideoita kestävään kehitykseen, visuaalisuuden lisäämiseen sekä asiakaspalvelun panostamiseen. Kyselytutkimuksessa tuli esille, että tuotteiden löytäminen koettiin haastavaksi ja henkilökohtaisia etuja kaivattiin. Suunnitelman perustana päätettiin pitää yrityksen kilpailuetuja. Tulosten perusteella toimenpide-ehdotuksissa päädyttiin jaottelemaan kategoriat uudelleen, lisäämään suodatusvaihtoehtoja ja tuotteiden nimet muokattaisiin. Kestävää kehitystä päätettiin tukea tilausten näytteiden valinnalla sekä hävikkituotteiden hyödyntämisellä. Asiakaspalvelua haluttiin korostaa sekä perustaa kanta-asiakasohjelma. Jatkotoimenpiteinä suositeltiin markkinointiin panostamista, raportoinnin ja seurannan kehittämistä, ja toiminnan laajentamista.
Opinnäytetyön viitekehyksessä kerrottiin, millainen on toimiva verkkokauppa, millä tavoilla verkkokaupan löydettävyyteen voidaan vaikuttaa ja millaiseen suuntaan verkkokauppojen kehitys on tällä hetkellä menossa. Asiakastuntemusta käsiteltiin mega- ja kuluttajatrendien avulla sekä paneuduttiin siihen mitkä asiat vaikuttavat ostopäätöksen tekemiseen. Menetelminä käytettiin benchmarking- ja kuluttajakyselytutkimusta. Vertailussa huomattiin kategorioiden erilainen jaottelu sekä suodatusvaihtoehdot. Näiden lisäksi saatiin ideoita kestävään kehitykseen, visuaalisuuden lisäämiseen sekä asiakaspalvelun panostamiseen. Kyselytutkimuksessa tuli esille, että tuotteiden löytäminen koettiin haastavaksi ja henkilökohtaisia etuja kaivattiin. Suunnitelman perustana päätettiin pitää yrityksen kilpailuetuja. Tulosten perusteella toimenpide-ehdotuksissa päädyttiin jaottelemaan kategoriat uudelleen, lisäämään suodatusvaihtoehtoja ja tuotteiden nimet muokattaisiin. Kestävää kehitystä päätettiin tukea tilausten näytteiden valinnalla sekä hävikkituotteiden hyödyntämisellä. Asiakaspalvelua haluttiin korostaa sekä perustaa kanta-asiakasohjelma. Jatkotoimenpiteinä suositeltiin markkinointiin panostamista, raportoinnin ja seurannan kehittämistä, ja toiminnan laajentamista.
